Aeroportul Militar Boboc, transformat în Otopeni II şi va servi şi pentru civili. „Trebuie să obțină avizul MApN”
Un proiect de infrastructură cu impact major asupra transportului aerian și dezvoltării regionale este analizat în prezent la nivel local și guvernamental. Autoritățile din Buzău au început demersurile pentru transformarea aeroportului militar Boboc într-un obiectiv cu utilizare dublă, civilă și militară, care ar putea funcționa ca o alternativă la Aeroportul Otopeni, în anumite condiții de trafic sau vreme nefavorabilă.
Inițiativa autorităților locale din Buzău
Primarul municipiului Buzău, Constantin Toma, a anunțat că administrația locală a inițiat pașii necesari pentru realizarea unui proiect ce vizează transformarea actualului aeroport militar Boboc într-un aeroport cu funcțiuni civile. Potrivit edilului, ideea presupune dezvoltarea unui terminal civil care să poată prelua o parte din traficul aerian, în special în situații excepționale.
Conform conducerii Primăriei Buzău, poziționarea geografică a aerodromului reprezintă un avantaj major. Aeroportul se află în imediata apropiere a Autostrăzii A7 și a Magistralei feroviare 500, elemente de infrastructură care ar putea facilita transportul rapid al pasagerilor și mărfurilor către București și alte zone ale țării.
Conceptul Otopeni II și rolul strategic al aeroportului
Una dintre propunerile avansate de primarul Constantin Toma este ca aeroportul de la Boboc să funcționeze sub denumirea de Otopeni II. Edilul a explicat că, în situațiile în care traficul aerian din Capitală este perturbat, de exemplu din cauza ceții, aeronavele sunt redirecționate către aeroporturi aflate la distanțe considerabile, precum Sibiu sau Mihail Kogălniceanu.
În acest context, aeroportul Boboc ar putea reprezenta o soluție de proximitate, având în vedere accesul rapid la Autostrada A7, care ar permite pasagerilor să ajungă în aproximativ o oră în București sau către alte destinații.
„Eu am făcut o propunere acolo şi o spun oarecum în premieră, am făcut propunerea la Guvern ca aeroportul de la Boboc să fie Otopeni II, pentru că acum când este ceaţă pe Bucureşti, este mult mai multă ceaţă decât ar fi la Buzău”, a declarat primarul Constantin Toma.
Etapele propuse pentru dezvoltarea aeroportului
Potrivit declarațiilor edilului, proiectul ar urma să fie implementat în mai multe etape. Într-o primă fază, ar putea fi amenajat un terminal de tip cargo, destinat transportului de marfă. Ulterior, într-o etapă secundară, ar urma să fie dezvoltat un terminal pentru pasageri.
Primarul a subliniat importanța interconectării celor trei mari componente de transport: aerian, rutier și feroviar. În acest sens, modernizarea Magistralei CFR 500 București–Vicșani, realizată din fonduri europene, ar putea completa infrastructura necesară funcționării eficiente a aeroportului.
Finanțare și discuții la nivel guvernamental
Administrația locală a transmis proiectul prin instrumentul Acțiunea pentru Securitatea Europei (SAFE), însă până în prezent nu a fost primit un răspuns oficial. Constantin Toma a precizat că a discutat despre necesitatea realizării studiilor preliminare cu Marcel Ciolacu, care și-ar fi exprimat acordul pentru demararea acestora.
„În primul rând trebuie studiile făcute, am vorbit cu domnul Marcel Ciolacu, este de acord să începem aceste studii”, a mai declarat primarul municipiului Buzău.
Poziția Ministerului Apărării Naționale
În paralel cu inițiativa autorităților locale, Ministerul Apărării Naționale a transmis că un astfel de proiect nu poate fi implementat fără respectarea cadrului legal și fără obținerea avizelor necesare. Potrivit MApN, beneficiarul investiției are obligația legală de a solicita și obține avizul instituției, conform legislației în vigoare.
„Pentru ca proiectul de investiţie imobiliară menţionat să poată fi implementat, beneficiarul are obligaţia legală de a solicita şi obţine avizul Ministerului Apărării Naţionale”, a transmis Biroul de presă al MApN.
Ministerul a precizat că analiza va avea în vedere criterii precum compatibilitatea operațională, impactul asupra spațiului aerian controlat și menținerea securității unităților militare din zonă, inclusiv a Bazei Aeriene Boboc. Orice modificare va fi evaluată strict din perspectiva intereselor de apărare și securitate națională ale României.
Necesitatea conexiunilor rutiere
Autoritățile locale au mai subliniat că, pentru ca proiectul să aducă beneficii reale, este esențială realizarea unor legături rutiere eficiente între aerodrom, Autostrada A7 și municipiul Buzău. Aceste conexiuni sunt considerate indispensabile pentru valorificarea potențialului aeroportului în eventualitatea transformării sale într-un hub mixt.