Se propune o lege care va limita accelerația mașinilor electrice: Care este motivul, cum s-ar putea schimba totul
Un nou proiect de reglementare din China ar putea impune o limitare software a accelerației tuturor autoturismelor, pentru a tempera lansările explozive ale modelelor electrice moderne.
Autoritățile de la Beijing pregătesc o reglementare care ar putea schimba radical modul în care funcționează mașinile moderne, în special cele electrice.
Potrivit unui proiect de actualizare a Standardului Național, fiecare autoturism nou ar urma să pornească implicit într-un mod de performanță limitată, în care accelerația de la 0 la 100 km/h să nu se realizeze mai repede de 5 secunde.
Scopul noii reguli este reducerea comportamentelor riscante la volan, în contextul în care mașinile electrice actuale, chiar și cele de clasă medie, pot atinge viteze impresionante într-un timp extrem de scurt. Ceva ce, până recent, era specific supercarurilor, a devenit acum o funcție standard pentru sedanuri și SUV-uri, scrie Carscoops.
Cum va funcționa limitarea impusă de autoritățile chineze
Reglementarea propusă, intitulată „Specificatii tehnice pentru mașinile propulsate care circulă pe drumuri”, face parte dintr-o inițiativă mai amplă privind siguranța rutieră. Ea ar urma să înlocuiască actualul standard GB 7258-2017, care nu conținea restricții privind accelerația.
Conform articolului 10.5.4 al noii propuneri, „după fiecare pornire a motorului sau activare a sistemului electric (cu excepția opririlor și pornirilor automate în trafic), mașina trebuie să se afle într-o stare în care timpul de accelerație 0–100 km/h să nu fie mai mic de 5 secunde”.
Cu alte cuvinte, mașina va porni într-un mod „Eco” forțat, care limitează temporar performanțele, până când șoferul alege manual un mod mai rapid.
Acest sistem ar urma să fie gestionat integral prin software, asemănător modurilor economice de condus deja existente.
Diferența este că noua limitare ar fi activată automat la fiecare pornire, ceea ce ar putea deveni frustrant pentru posesorii de modele de înaltă performanță.
Modelele afectate și impactul reglementării
Regula ar viza toate autoturismele, indiferent de motorizare, însă impactul cel mai puternic va fi resimțit de mașinile electrice ultrarapide.
Printre modelele vizate se numără Xiaomi SU7 Ultra (1,98 secunde până la 100 km/h), Zeekr 001 FR (2,02 secunde), Tesla Model S Plaid (2,1 secunde) și BYD Yangwang U9 (2,36 secunde).
Totodată, o propunere separată, „Specificatii de siguranță pentru mașinile propulsate care circulă pe drumuri”, introduce o altă cerință legată de viteză: mașinile mai lungi de 6 metri trebuie să dispună de un sistem de alarmă care avertizează vizual sau sonor atunci când depășesc limita maximă admisă de 100 km/h.
În practică, regula ar afecta mai ales limuzinele de mari dimensiuni, cum ar fi Rolls-Royce Phantom VII Extended Wheelbase (6,09 metri), în timp ce modelele mai scurte, precum generația actuală Phantom (5,98 metri), ar scăpa de obligație.
Dacă va fi adoptată, noua lege ar marca una dintre cele mai stricte intervenții guvernamentale asupra performanțelor mașinilor din China, într-o perioadă în care mașinile electrice redefiniesc noțiunea de putere și accelerație.