09 nov. 2025 | 07:59

Plată pierderi pentru coloana de pe casa scării. Ce spune legea?

Legislație
Share
Plată pierderi pentru coloana de pe casa scării. Ce spune legea?
Cum se împart cheltuielile pentru pierderile de apă în bloc

Într-o perioadă marcată de scumpiri şi de creşterea costurilor cu utilităţile, locatarii devin tot mai atenţi la modul în care se împart cheltuielile într-o scară de bloc. Recent, o proprietară a ridicat o întrebare pe un grup de Facebook: „este corect ca pierderile teoretice de apă să fie împărţite procentual în funcţie de consumul individual?” Situaţia reflectă un conflict frecvent în cadrul asociaţiilor de proprietari – cum se aplică în fapt repartizarea „pierderilor” de apă şi ce spun cadrele legislative relevante.

Ce reclamă locatarul

Doamna care a publicat pe grupul „Asociații de proprietari din România” susţine următoarele:

„Bună ziua, e normal ca pierderile teoretice de apă de pe o scară să se împartă procentual din consumul fiecărui apartament?… Eu consum într-o lună 10 mc, pierderi sunt 40 %, deci plătesc pierderi 4 mc … Dar cine consumă de exemplu 2 mc efectiv, plăteşte pierderi 0.80 mc. Până la urmă, eu nu consum acele pierderi, eu am un contor în apartament, această apă practic o consum, nu mi se pare normal să plătesc procentual din consumul meu, pierderile acelea.”

În continuare ea explică:

„Pierderile sunt trecute în tabelul de la asociaţie, dar sunt teoretice, nu este nicio picătură de apă în subsol. Ştiu că provin de la diferenţa dintre suma contoarelor din apartamente şi a contorului de branşament. Dar nu mi se pare normal să plătesc eu aceste diferenţe mai mult decât alţii, corect trebuie împărţite în mod egal cu celelalte apartamente.”

Mai mulţi alţi locatari confirmă nemulţumirea:

„… ce dacă 1 apartament consumă 20 m iar altul 2 (diferenţa) e aceeaşi. Nu este corect.”

Un alt punct:

„Nu sunt pierderi, sunt diferenţe … aceste diferenţe au varii cauze, nu se citesc toate în aceeaşi zi… Cel mai corect criteriu de repartizare e cel proporţional cu consumul dacă e citire radio a apometrelor…”

Ce prevede legea

În ceea ce priveşte cadrul legal:

Legea nr. 196/2018 privind asociaţiile de proprietari prevede la art. 82 că „cheltuielile comune repartizate pe consumuri individuale, cum ar fi cele pentru apă rece şi apă caldă, se repartizează proporţional cu consumul înregistrat prin contoare individuale. În cazul în care se înregistrează diferenţe între consumul facturat şi consumul înregistrat individual, acestea se repartizează potrivit hotărârii adunării generale.”

Tot în Legea 196/2018, art. 83 prevede că „cheltuielile pe consumuri individuale reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru: apă rece şi canalizare; apă caldă de consum; energia termică, combustibilul…” 

Nu există în legislaţie o obligaţie clară că „pierderile” de apă (diferenţe între contorul de branşament şi suma contoarelor de apartament) trebuie împărţite obligatoriu după un model unic — legea lasă asociaţia să decidă prin hotărârea adunării generale.

Conform unor practici şi interpretări juridice, „pierderile” de apă pot fi tratate ca „diferenţe” nedeterminate, iar modul de repartizare poate fi: pe numărul de persoane, pe consum sau pe alte criterii stabilite în statutul asociaţiei.

Ce înseamnă pentru un bloc şi pentru locatari

Practic, majoritatea asociaţiilor de proprietari se confruntă cu următoarele situaţii:

  • Apar diferenţe între suma indicilor apometrelor individuale şi consumul înregistrat la contorul de branşament sau la operatorul furnizor.
  • Aceste diferenţe pot fi generate de factori tehnici (clasa de precizie diferită a contoarelor, citiri în zile diferite, înregistrări eronate) sau de pierderi reale pe instalaţie.
  • Dacă asociaţia decide ca „pierderile” să fie repartizate proporţional cu consumul individual, cei care consumă mai mult vor plăti o cotă mai mare din acea diferenţă — de aici nemulţumirea locatarei citate.
  • Dacă se optează pentru repartizare „egală” sau pe numărul de persoane/apartamente, atunci fiecare locatar plăteşte aceeaşi sumă, indiferent dacă consumă mult sau puţin.
  • Legea nu interzice niciuna dintre variante, dar impune ca modul să fie stabilit de adunarea generală a asociaţiei, iar locatarii să fie informaţi.

Aspecte de clarificat pentru locatari

Locatarii trebuie să verifice dacă adunarea generală a asociaţiei a adoptat în mod legal hotărârea privind repartizarea diferenţelor (pierderilor) — aceasta este cheia pentru validitatea criteriului aplicat.

E important să se identifice dacă diferenţele sunt generate de instalaţii defecte sau pierderi reale; dacă da, asociaţia are responsabilitatea (conform legii) să intervină pentru identificarea şi eliminarea acestora. În condiţiile în care „pierderile” sunt doar diferenţe de citire sau precizie, atunci ele pot fi repartizate ca cheltuieli comune.

Locatarii ar putea solicita consultarea statutului asociaţiei sau regulamentului de întreţinere pentru a vedea cum se stabileşte repartizarea — consum, persoane, suprafaţă etc.

Deşi pare că „pierderile de apă” sunt un fenomen evident de negociat în scară de bloc, legislaţia nu impune un criteriu unic de repartizare: modul în care se împart aceste costuri depinde de decizia asociaţiei de proprietari, conform Legea nr. 196/2018. Pentu a evita surprizele la factură şi nemulţumirile, este esenţial ca locatarii să verifice hotărârile, să ceară transparenţă în calcul şi să urmărească dacă diferenţele provin dintr-o problemă tehnică ce trebuie remediate.

Nota redacției PlaytechAcest material are caracter informativ, nu substituie consultanța juridică. Pentru situații concrete, recomandăm consultarea unui avocat sau consilier juridic specializat în drept societar și succesiuni.