23 iun. 2025 | 20:07

Școală de la 8 la 17, burse „redimensionate” pentru elevi și normă mai mare pentru profesori. Reforma în educație anunțată în programul Bolojan

Social
Share
Școală de la 8 la 17, burse „redimensionate” pentru elevi și normă mai mare pentru profesori. Reforma în educație anunțată în programul Bolojan
Guvernul Bolojan propune școală de la 8 la 17, burse în funcție de performanță și norme mai mari pentru profesori

Planul de guvernare pregătit de premierul desemnat Ilie Bolojan aduce în prim-plan o reformă amplă a sistemului de învățământ. Documentul, aflat în lucru la Palatul Victoria, propune măsuri radicale care vizează atât orarul elevilor, cât și normele profesorilor și modul de acordare a burselor. Pilotarea unui program educațional extins de la ora 8 la 17, creșterea normei didactice și „redimensionarea” burselor sunt printre cele mai discutate măsuri.

Pe 23 iunie, au loc audierile rapide pentru instalarea noului Guvern, iar Daniel David, ministrul Educației în funcție, ar urma să-și păstreze portofoliul și în Executivul condus de Bolojan.

„Școală de la 8 la 17” – program extins pentru elevi

Una dintre cele mai ambițioase măsuri este extinderea programului educațional pentru elevi. Propunerea vizează pilotarea și ulterior generalizarea modelului „Școală de la 8 la 17”, un concept ce se bazează pe dezvoltarea programului „Școală după școală”.

Se dorește implicarea primăriilor și a agenților economici în susținerea acestui program extins, printr-un cadru legal clar care să încurajeze investițiile în activități educative complementare. Ideea este de a oferi elevilor un program complet, în care timpul petrecut la școală să includă nu doar orele de curs, ci și activități extracurriculare, de învățare remedială și recreative.

Profesori cu mai multe ore și responsabilități extinse

Pentru cadrele didactice, reforma prevede modificări semnificative ale normei de lucru. Se propune creșterea numărului de ore didactice până la media europeană, cu aplicare diferențiată în funcție de nivelul de învățământ, condițiile de muncă și fragmentarea posturilor între mai multe școli.

În învățământul universitar, limita legală a normei va crește de la 16 la 18 ore convenționale, pentru a sprijini universitățile să se încadreze în bugetele existente. Totodată, se va analiza numărul real de ore efectuate comparativ cu norma standard, precum și modul în care sunt acordate degrevările de normă – care ar putea fi limitate la orele din timpul nondidactic.

O altă modificare semnificativă va afecta plata cu ora. Aceasta va fi raportată la timpul total de lucru (40 de ore pe săptămână), pentru a elimina discrepanțele salariale prin care o oră suplimentară este plătită mai bine decât una inclusă în normă.

Burse redimensionate: focus pe performanță și sprijin social real

Ministerul Educației propune o revizuire completă a sistemului de burse, cu obiectivul de a elimina dezechilibrele create prin noile reglementări introduse în 2023. Se dorește un buget calculat realist, care să reflecte în mod echitabil atât nevoile socio-economice ale elevilor, cât și performanța școlară.

„Bursele trebuie să reflecte adecvat două lucruri: suportul pentru condiții socioeconomice dificile și/sau pentru excelență educațională”, arată documentul aflat în lucru.

În plus, bursele care se raportează la salariul minim se vor baza pe valoarea netă a acestuia, ținând cont că nu sunt impozitate.

Alte măsuri în plan: cantine școlare și învățare remedială

Reforma include și inițiative ce vor fi lansate după stabilizarea economică, precum programul național pentru cantine școlare și extinderea programelor de învățare remedială. În plus, se propune reorganizarea geografică a unităților de învățământ, prin „concentrări educaționale”, în scopul eficientizării și creșterii calității actului educațional.

Propunerile din programul de guvernare Bolojan vizează modernizarea sistemului educațional românesc, dar și responsabilizarea tuturor actorilor implicați: elevi, profesori și autorități locale. Rămâne de văzut cum vor fi implementate aceste măsuri și ce impact vor avea asupra calității educației.