22 ian. 2025 | 07:27

România ar putea atinge un nou record în 2025: Aproape 300 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres finalizate

TEHNOLOGIE, ȘTIINȚĂ & DIGITAL
Share
România ar putea atinge un nou record în 2025: Aproape 300 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres finalizate

Anul 2024 a fost unul istoric pentru România, în ceea ce privește construcția de drumuri de mare viteză. Peste 200 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres au fost finalizați și dați în circulație mai devreme decât era prevăzut, un record pentru țara noastră.

Proiecte ambițioase pentru infrastructura rutieră a României

Proiectele de infrastructură rutieră au continuat să avanseze într-un ritm alert, iar planurile pentru anul 2025 sunt și mai ambițioase, cu aproape 300 de kilometri de drumuri de mare viteză care ar putea fi gata până la sfârșitul anului. Acest progres rapid este esențial pentru îmbunătățirea mobilității interne și conectivitatea între regiunile României, contribuind astfel la dezvoltarea economică și socială a țării.

Între proiectele finalizate în 2024 se numără secțiuni importante ale autostrăzilor și drumurilor expres, precum DEx 16 Oradea – A3, A0 Sud și A0 Nord, A7 Buzău – Focșani și A1 Sibiu – Pitești. În continuare, pentru anul 2025, se estimează finalizarea unui număr semnificativ de noi tronsoane de autostradă și drumuri expres, care vor contribui la creșterea rețelei de drumuri de mare viteză din România.

Drumuri de mare viteză ce vor fi gata în 2025

Anul 2025 aduce un număr impresionant de proiecte de infrastructură rutieră planificate pentru a fi finalizate. Printre cele mai importante lucrări se numără continuarea autostrăzii Moldovei (A7), care va conecta Ploiești, Buzău, Focșani și Bacău, precum și modernizarea autostrăzii Pitești – Sibiu (A1). De asemenea, se vor finaliza secțiuni ale centurii București și ale drumului expres Craiova – Pitești (DX12), care vor îmbunătăți semnificativ fluxul de trafic pe aceste rute importante.

Secțiunile de autostradă și drumuri expres care sunt estimate să fie gata în 2025 includ:

  • Autostrada Moldovei (A7): Secțiunile Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani și Focșani – Bacău, cu tronsoane programate pentru finalizare în primul și al treilea trimestru al anului 2025.
  • Autostrada Pitești – Sibiu (A1): Continuarea lucrărilor pe secțiunile Pitești – Curtea de Argeș și Curtea de Argeș – Tigveni, cu estimări pentru terminare în a doua parte a anului.
  • Centura București: Începerea circulației pe secțiunile Inelul Nord și Inelul Sud, inclusiv Pasajul Afumați și Bragadiru – Bâcu, cu termene de finalizare în vara și toamna anului 2025.
  • Drumul Expres Craiova – Pitești (DX12): Secțiuni importante, inclusiv Colonești – Catanele și Podu Broșteni – Catanele, programate pentru terminare în primele luni ale anului.
  • Autostrada Transilvania (A3): Lucrările pe secțiunea Sutoru – Poarta Sălajului, cu estimări de finalizare în a treia parte a anului 2025.

În total, aproximativ 280 de kilometri de drumuri de mare viteză ar putea fi inaugurați în 2025, dar în mod realist, jumătate dintre aceste lucrări ar putea fi finalizate la termenul stabilit, în funcție de diversele provocări și întârzieri care pot apărea pe parcurs.

Recorduri de infrastructură și impactul acestora

Conform unei analize realizate de Asociația Pro Infrastructura, România are șanse mari să stabilească un nou record în ceea ce privește kilometrul de autostradă și drum expres construit, cu cel puțin 157 de kilometri de drumuri de mare viteză deja finalizați sau cu un grad ridicat de probabilitate de a fi finalizați până la sfârșitul anului 2025. Printre acestea se numără secțiuni importante ale Autostrăzii Moldovei (A7) și Drumul Expres Craiova – Pitești, dar și finalizarea unor lucrări pe Autostrada Sibiu – Pitești și Centura București.

De asemenea, printre proiectele cu șanse moderate de finalizare până la sfârșitul anului 2025 se află secțiunile A7 Bacău Nord – Roman Nord și Focșani Nord – Adjud Sud, dar și lucrările pe A0 Nord (Centura București) și Drumul Expres Galați – Brăila (DX6).

În prezent, România dispune de o rețea de aproximativ 1.275 de kilometri de drumuri de mare viteză, din care 1.150 de kilometri sunt autostrăzi, iar restul sunt drumuri expres. Dacă planurile pentru 2025 vor fi realizate conform estimărilor, România va atinge un nou prag important în ceea ce privește infrastructura rutieră modernă, care va sprijini atât dezvoltarea economiei interne, cât și creșterea conectivității între regiunile țării.

Prin urmare, în 2025 România va continua să facă pași importanți în direcția unei infrastructuri rutiere de calitate, iar un nou record în construcția de drumuri de mare viteză ar putea transforma țara într-un exemplu de urmat pentru dezvoltarea infrastructurii în Europa Centrală și de Est.