O amendă în minus pentru șoferii români, oficială. Plăteau până la 835 de lei motocicliștii și scuteriștii din cauza unei aberații
Șoferii de motociclete și mopede din România au primit recent o veste bună, care le va schimba semnificativ experiența pe drumurile publice.
O modificare legislativă a venit să corecteze o incongruență care i-a pus pe mulți dintre aceștia în fața unor amenzi usturătoare pentru lipsa unor echipamente de siguranță, care de fapt le-ar fi putut compromite siguranța în caz de accident.
Sfârșitul unei aberații legislative
Parlamentul României a votat unanime, pe 11 martie 2024, un proiect de lege ce vine să elimine obligativitatea deținerii triunghiurilor reflectorizante, trusei de prim-ajutor și a extinctoarelor pentru conducătorii de motociclete și mopede.
Acest pas spre normalitate, cum a fost descris de senatorul Cristi Berea, inițiatorul proiectului, vine să corecteze o aberație legislativă care nu numai că impunea un standard greu de respectat din punct de vedere logistic, dar punea și viața conducătorilor în pericol.
„Proiectul de lege adoptat astăzi a fost depus în 2022. Atunci când coaliția de guvernare nu are interes, proiectele se mișcă foarte greu. Dar, chiar și așa, după aproape 2 ani, facem un pas spre normalitate. Începând de sezonul acesta, motocicliștii și scuteriștii nu vor mai fi obligați să dețină triunghiuri reflectorizante, trusă de prim-ajutor și extinctor și nici nu vor mai putea fi hărțuiți de Poliție că nu le au”, a declarat senatorul Cristi Berea, inițiator al proiectului de lege.
În baza legislației anterioare, orice conducător de vehicul, indiferent de tipul acestuia, era obligat să dețină aceste echipamente, cu riscul unei amenzi de până la 835 de lei în cazul unui control rutier. Această cerință era deosebit de problematică pentru motocicliști și scuteriști, având în vedere dimensiunile reduse ale vehiculelor lor și spațiul de stocare practic inexistent.
Implicații și beneficii ale noii legi
Noua reglementare recunoaște particularitățile motocicletelor și mopedelor, oferind o abordare mai pragmatică și sigură pentru utilizatorii acestora. Înainte de această modificare, deținătorii de permis din categoriile AM, A1, A2 și A erau adesea surprinși de această obligație, devenind ținte sigure pentru amenzi. Mai mult, soluțiile improvizate pentru transportarea echipamentelor de siguranță puteau contribui la dezechilibrarea vehiculului sau, în cazul unui accident, puteau spori riscul de rănire a conducătorului.
Această schimbare legislativă nu doar că elimină o sursă de stres și costuri suplimentare pentru motocicliști și scuteriști, dar contribuie și la creșterea siguranței pe drumuri. Prin eliminarea obligativității de a transporta echipamente suplimentare, conducătorii pot evita situațiile periculoase generate de dezechilibre sau de impactul cu un obiect dur în cazul unui accident.
Pentru ca legea să intre în vigoare, aceasta mai trebuie promulgată de Președintele Klaus Iohannis și publicată în Monitorul Oficial. Astfel, de la începutul sezonului moto 2024, motocicliștii și scuteriștii vor putea circula mai liberi și mai în siguranță, fără teama unei amenzi pentru lipsa unor echipamente care, paradoxal, le-ar fi putut pune viața în pericol. Această evoluție legislativă este un exemplu clar de adaptare a normelor la realitățile practice și la necesitățile specifice ale fiecărei categorii de utilizatori ai drumurilor publice.