Digi RCS RDS, ”în război” cu Vodafone și Orange. Clienții sunt primii care au de pierdut, vinovații sunt greu de găsit
Recent, în peisajul telecomunicațiilor din România a izbucnit un conflict între Digi RCS RDS, pe de o parte, și Vodafone și Orange, pe de altă parte, legat de calitatea retransmisiei canalului Digi24 în rețelele celor din urmă. Situația a ajuns până la Consiliul Național al Audiovizualului (CNA), iar clienții par să fie cei mai afectați de această dispută, în timp ce vinovații sunt greu de identificat.
Acuzații și reclamații reciproce
Digi RCS RDS a sesizat CNA cu privire la calitatea slabă a semnalului Digi24 în rețelele Vodafone și Orange, acuzând operatorii că ar prelua semnalul „din surse necunoscute” de pe satelit. Această problemă a fost semnalată de telespectatorii care sunt abonați la Orange și Vodafone, care au reclamat calitatea slabă a semnalului.
Reprezentanții Vodafone și Orange au răspuns acuzațiilor, negând orice intervenție asupra semnalului Digi24 și subliniind că au urmat procedurile standard de retransmisie. Orange a menționat că Digi24 este preluat atât în format SD cât și HD, dar este pus la dispoziția clienților în format SD pentru a asigura accesibilitatea. De asemenea, a fost evidențiată o problemă tehnică semnalată de Orange către Digi, care a fost rezolvată în decembrie.
Vodafone a clarificat că semnalul Digi24 a fost preluat folosind echipamentele instalate inițial de RCS și că nu au fost făcute modificări. A fost menționată și o solicitare de preluare a semnalului dintr-o nouă sursă, care urmează să fie implementată.
Clienții, cei mai afectați
În mijlocul acestui schimb de acuzații, clienții par să fie cei mai afectați. Calitatea slabă a semnalului Digi24 în rețelele Vodafone și Orange le compromite experiența de vizionare, iar lipsa de claritate și acțiune concretă întârzie rezolvarea problemei. Într-un mediu concurențial, calitatea serviciilor oferite clienților ar trebui să fie prioritatea numărul unu, iar disputele de acest gen nu fac decât să lezeze interesele consumatorilor.
„Încă de la momentul sesizărilor primite, s-a purtat o corespondenţă bogată pe această temă. În cadrul acestor discuţii am reiterat inclusiv faptul că reclamata trenează de foarte mult timp şi nu dorim altceva decât ca ambele societăţi să preia şi să retransmită semnalul Digi 24 prin cablu digital, în ambele formate de emisie puse la dispoziţie SD şi HD, similar cu celelalte programe de ştiri retransmise. Deoarece până în prezent nu s-a produs nici o modificare, solicităm CNA să verifice cele reclamate şi să dispună măsurile necesare pentru remedierea acestei situaţii”, se arată în reclamația Digi citată de Pagina de Media.
Implicații și soluții
Discuțiile dintre părți și cu CNA nu au dus încă la o soluție concretă, deși ambele părți s-au angajat să rezolve chestiunile tehnice legate de retransmisia Digi24. Este esențial ca operatorii și Digi RCS RDS să colaboreze pentru a asigura o calitate înaltă a semnalului pentru toți telespectatorii, indiferent de rețeaua prin care aleg să acceseze canalul de știri.
”Digi24 este preluat atât în SD cât şi HD. Este pus la dispoziţia clienţilor în format SD pentru că în format HD o bună parte din ei nu l-ar vedea, dar în cablu este în full HD aşa cum este pus la dispoziţie de către Digi. Mai mult de atât, este o problemă care a fost semnalată colegilor de la Digi de un an şi jumătate, că era probleme cu semnalul.
În cursul lunii decembrie, s-a pus la dispoziţie o nouă conexiune, care într-adevăr nu a fost preluată încă, colegii mei de la inginerie lucrează la asta. Dar timp de un an jumate, nu s-a întâmplat nimic, s-a întâmplat în decembrie. Niciodată semnalul nu a fost preluat din, cum aţi spus dumneavoastră, „surse necunoscute”, au afirmat oficialii Orange în ședința CNA.
„Am aflat acum, în şedinţă, despre acuzaţiile care ni se aduc, şi anume că Vodafone nu foloseşte o sursă oficială, „preia semnalul din surse necunoscute” de pe satelit. Nu ştiu exact la ce se referă, aici ar trebui să dea detalii exacte, pentru că din punct de vedere tehnic nu te poţi exprima în felul acesta.
Vreau să reamintesc consiliului că la data la care a părut Digi24, având în vedere cine era deţinătorul licenţei audiovizuale, am vrut să fim cât mai riguroşi în respectarea legii şi a durat o perioadă de timp până când Digi24 a intrat în reţea, la vremea aceea era UPC. Prin urmare, am folosit echipamentele instalate de RCS. Există echipamente de recepţie şi satelitul configurat aşa cum a fost făcut la vremea respectivă, nu s-a schimbat nimic.
Afirmaţia că folosim alte surse este cel puţin tendenţioasă şi nu are nicio legătură cu realitatea. A venit o solicitare din partea radiodifuzorului să preluăm acest semnal din NXDATA şi urmează în timp destul de scurt să fie preluat de acolo. Asta înseamnă o cheltuială din partea noastră şi preluarea semnalului se va face, dar proiectul prin care se vor configura toate circuitele şi se vor face toate plăţile necesită nişte aprobări. Este Interesul nostru să avem un semnal de calitate.”, a adăugat Cornel Marian de la Vodafone în același context.
Conflictul scoate în evidență nevoia de transparență și cooperare în industria telecomunicațiilor, pentru a evita situații în care clienții să fie cei care suferă din cauza disputelor dintre furnizori. În final, este responsabilitatea tuturor actorilor implicați să găsească o cale de mijloc care să servească cel mai bine interesele telespectatorilor.