01 mart. 2024 | 11:44

Hidroelectrica, ”în groapă” cu 3 miliarde de lei. Unde sunt banii care ar trebui recuperați

ACTUALITATE
Hidroelectrica, ”în groapă” cu 3 miliarde de lei. Unde sunt banii care ar trebui recuperați

Facturile întârziate de la Hidroelectrica conturează o suma acumulată ce a depășit trei miliarde de lei.

Probleme la Hidroelectrica

Hidroelectrica se intitulează ca fiind lider în producția de energie electrică și principalul furnizor de servicii tehnologice necesare în Sistemul Energetic Național.

Este o sumă incredibilă, mai ales pentru o companie care ar trebui să fie eficient gestionată și să ofere transparență acționarilor, fiind sub controlul statului.

În 2023, Hidroelectrica a raportat cel mai mare profit din istoria sa, în valoare de 6,33 miliarde de lei. Cu toate acestea, compania se confruntă cu o problemă majoră legată de creanțele comerciale, care au atins un nivel alarmant. Conform rapoartelor financiare preliminare, soldul total al acestor creanțe la sfârșitul anului 2023 era de 3,01 miliarde de lei, o valoare de 2,2 ori mai mare decât la finalul anului 2022.

De fapt, este al doilea cel mai mare profit pe care orice companie l-a realizat în România, după cel al Petrom din 2022 – 10,3 miliarde de lei. Anul trecut, Petrom a înregistrat un profit de doar patru miliarde de lei, așa că Hidroelectrica este, în acest moment, cea mai profitabilă companie din România, atât din punctul de vedere al dimensiunii beneficiului, dar și al marjei.

Creanțele acumulate de Hidroelectrica sunt comparabile cu cifra de afaceri a unor companii importante, cum ar fi Coca-Cola România, Alro sau Bosch Automotive. Această problemă este cauzată în principal de întârzierea în emiterea facturilor de energie electrică, nu din cauza clienților cu întârzieri la plată, ci din cauza întârzierilor în procesul de facturare al Hidroelectrica.

Facturi întârziate

Ca referință, în primele trei trimestre ale anului precedent, creanțele Hidroelectrica au ajuns la 2,97 miliarde de lei, din care aproximativ 2,82 miliarde de lei proveneau din segmentul de furnizare și doar 288 de milioane de lei din producția de energie. Peste jumătate din aceste creanțe nu au fost încă facturate la momentul respectiv.

În plus, compania a înregistrat pierderi din depreciere în valoare de peste 138 de milioane de lei. Principalele cauze pentru întârzierile în emiterea facturilor sunt legate fie de volumul mare de clienți pe care sistemul informatic trebuie să îi gestioneze, fie de modificări legislative sau tehnice care necesită ajustări în procesul de facturare.