Tesla a dat vina pe șoferi, deși compania era vinovată: Elon Musk n-are cum să doarmă liniștit după atâtea scandaluri
Tesla știa că unele dintre piesele sale aveau rate ridicate de eșec, dar se pare că a dat vina oricum pe șoferi. O investigație a scos la iveală tot adevărul.
Tesla e vinovată
Reuters a publicat recent un raport de investigație exploziv care cronicizează presupusele modele ale Tesla de neglijare deliberată și transferarea vinei asupra clienților pentru defecțiunile pieselor. Expunerea relatează despre presupusa tendință de lungă durată a companiei conduse de Elon Musk de a pretinde că proprietarii de vehicule s-au angajat în „abuz de șofer”, taxându-i pentru reparații din cauza defecțiunilor cauzate de piesele despre care compania le-a discutat intern ca fiind defecte. Problemele sunt adesea legate de suspensie și direcție. Pe plan extern, prezentarea problemelor de către Tesla a variat de la negare totală până la recunoașterea parțială.
În continuare, oferim mai multe relatări din documentul proprietarilor Tesla cărora li s-a spus că problemele mașinii lor au provenit din daune anterioare sau abuzuri ale șoferului. În unele cazuri, tocmai cumpăraseră vehiculele.
Unul dintre șoferii intervievați de Reuters, Shreyansh Jain, a suferit o prăbușire a suspensiei într-o Tesla Model Y din 2023 pe care o deținea de mai puțin de 24 de ore. Când producătorul auto i-a spus că un braț de control inferior care se separă de articulația de direcție a cauzat defecțiunea, el se aștepta ca Tesla să acopere reparațiile. Un reprezentant de service care a inspectat mașina a spus că nu a găsit „nicio dovadă a vreunei daune externe”, așa cum a fost dezvăluit într-un mesaj text.
Aproximativ o săptămână mai târziu, Tesla i-a trimis o scrisoare lui Jain, eludând vina și invocând „o deteriorare anterioară influențată extern a suspensiei față-dreapta” drept cauză.
Vezi și: Nu faci ce vrei cu mașina ta Tesla: De ce nu poți să vinzi un Cybetruck
Jain a spus că a fost singura persoană care a condus mașina în prima zi de deținere și că nu a avut un accident înainte ca suspensia să eșueze. Trei luni mai târziu, reparațiile au fost finalizate, iar Jain a plătit o deductibilă de 1.250 USD (cu asigurarea sa acoperind restul).
Ce spune compania lui Elon Musk
De asemenea, un chirurg din Cincinnati Trace Curry a plătit 110.000 de dolari pentru o Tesla Model X din 2016. El a înlocuit brațele de control ale SUV-ului de două ori, o dată acoperite de garanție și a doua oară, pe cheltuiala lui. După ce garanția a expirat, Reuters a revizuit facturile care arătau că Curry a plătit aproximativ 10.000 de dolari pentru piese de suspensie și axă defectuoasă. Apoi, în 2018, a înlocuit alte piese, pe propriile cheltuieli, mai exact, pentru 1.500 de dolari.
Investigația Reuters sugerează că Tesla știa că multe dintre piesele care trebuiau înlocuite în Modelul X al lui Curry — brațele de control, suspensia și jumătatea arborilor din față — aveau rate ridicate de defecțiuni.
Cu toate astea, compania lui Elon Musk a declarat autorităților de reglementare din SUA că problemele au rezultat din „abuzul șoferului”. Reuters a considerat, de asemenea, un memoriu din 2019 care îndeamnă centrele de service să dea vina pentru „utilizarea abuzivă a vehiculului”, cum ar fi „lovirea unei borduri sau alt impact puternic excesiv”, drept vinovat. „Abuzul” și „utilizarea greșită” sunt condiții din contractul companiei conduse de Musk, oferind producătorului auto libertatea de a respinge reparațiile în garanție pentru incidentele pe care le etichetează ca atare.
Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) investighează Tesla din 2020 pentru legătura din față (o piesă de suspensie) în Modelul S și X și a început să analizeze defecțiunile servodirecției în Modelul 3 și Modelul Y din 2023, în iulie.