20 aug. 2023 | 20:29

Dacia, mașina tuturor românilor. 55 de ani de când a fost inaugurată de Ceaușescu: „Suficient de bună pentru idioți”

ACTUALITATE
Dacia, mașina tuturor românilor. 55 de ani de când a fost inaugurată de Ceaușescu:

Mașina românului, Dacia era lansată în data de 20 august 1968, astăzi împlinindu-se 55 de ani de la primul automobil, însă nimeni nu știa că va ajunge peste decenii să ajungă una dintre cele mai cumpărate mărci din lume. Află care a fost evoluția mașinii „suficient de bună pentru idioți”, după cum ar fi afirmat fostul dictator.

La 20 august 1968, o zi cu semnificații profunde pentru industria auto românească, a avut loc inaugurarea Uzinei de Autoturisme Pitești, situată în apropierea comunei Colibași, în prezent cunoscută sub numele de Mioveni, în județul Argeș. Această ceremonie a fost momentul care a deschis drumul pentru începerea producției în serie a primului automobil românesc, cunoscut sub numele de „Dacia 1100”, modelul fiind construit sub licența celebrului producător auto francez Renault, folosind modelul Renault R8.

Începuturile acestui triumf al industriei auto românești au fost puse în mișcare în 1966, când a fost semnat un acord între autoritățile române și Renault. Acest acord prevedea asamblarea în România a unui model Renault sub brandul Dacia. Astfel, în doar doi ani, uzina din Mioveni a fost construită și gata să producă primele mașini. Ceremonia de inaugurare a atras numeroși specialiști francezi, reprezentanți ai Renault, ceea ce a subliniat importanța acestui parteneriat în dezvoltarea industriei auto românești.

mașina românului

În data de 20 august 2023 s-au împlinit 55 de ani de când prima Dacie ieșea pe poarta uzinei de la Mioveni

Dacia 1100, primul automobil produs în serie, era cu adevărat un model remarcabil. Cu dimensiuni compacte, dar un interior spațios, acesta oferea confort pentru cinci persoane și era adaptat condițiilor de drum din România. Cu un motor „Sierra” de 1100 cmc, 46 CP și o viteză maximă de 135 km/h, Dacia 1100 a reprezentat un pas semnificativ în dezvoltarea industriei auto naționale, însă Ceaușescu ar fi exclamat că este „destul de bună pentru idioţi!“.

Procesul de producție la uzina din Mioveni a fost unul complex și precis. Hala de producție se întindea pe 10 hectare și găzduia liniile de asamblare, pe care fiecare mașină era construită în toată simplitatea sa. Caroseriile erau vopsite și echipate cu atenție, iar ultimele verificări asigurau calitatea și siguranța fiecărui vehicul. Pe benzile de montaj erau aliniate aproape 200 de autoturisme, iar primul lot de mașini era pregătit pentru a părăsi linia de producție.

Mașina românului, de la „bună pentru idioți” la popularitate internațională

Dacia 1300, succesorul lui Dacia 1100, a venit în 1969, bazat pe modelul Renault 12. Acesta a continuat să susțină evoluția industriei auto românești. După expirarea contractului de licență cu Renault în 1979, Dacia și-a început propriul program de dezvoltare, lansând o serie de modele în anii ’80 și ’90. Dacia Nova, lansată în 1995, a marcat un pas important, fiind primul model complet proiectat și fabricat în România.

În anul 1998, la aniversarea a trei decenii de producție Dacia, uzina a produs mașina cu numărul 2.000.000. Acest moment a fost o dovadă concretă a succesului și evoluției constante a mărcii. Cu intrarea în noul mileniu, colaborarea dintre Dacia și Renault a crescut, iar noile modele, cum ar fi Dacia SupeRNova, Dacia Solenza, Dacia Logan și Dacia Duster, au continuat să îmbunătățească oferta Dacia.

În 2009, grupul Renault a aniversat 10 ani de la preluarea majorității acțiunilor Dacia, demonstrând angajamentul său față de dezvoltarea industriei auto românești. În anii ce au urmat, uzina din Mioveni a continuat să crească, atingând producția de cinci milioane de automobile până în 2013. Dacia a lansat mai multe modele de succes, inclusiv Dacia Lodgy și Dacia Duster, cimentându-și poziția pe piața auto internațională.

Astăzi, Uzina de Autoturisme Dacia este un adevărat gigant al industriei auto, cunoscut pe plan internațional pentru mașinile sale fiabile și accesibile. Evoluția sa, de la primele zile de producție până la prezent, reprezintă o poveste de succes care reflectă eforturile susținute ale echipei Dacia și implicarea continuă a partenerului său Renault.