Europa și industria auto europeană au o problemă: mașina electrică sau stația de încărcare
Trecerea de la vehiculele tradiționale cu ardere internă la vehiculele electrice (EV) este considerată în general unul dintre cele mai importante obiective de reducere a emisiilor de carbon.
În 2020, vehiculele cu motor cu ardere internă au fost responsabile pentru aproximativ o cincime din emisiile de carbon ale Europei. Nu este surprinzător că UE face eforturi pentru o schimbare mai devreme decât mai târziu, cu scopul de a reduce emisiile din transportul rutier cu 90% în 2050.
Deși ambițios, acesta pare a fi un obiectiv realizabil. Într-un sondaj recent realizat de Banca Europeană de Investiții, peste două treimi dintre europeni spun că vor opta pentru un vehicul hibrid sau electric pentru următoarea lor mașină. Acest lucru este grozav, evident, dar toate aceste mașini vor trebui încărcate undeva.
În prezent, principalele preocupări pentru persoanele care iau în considerare achiziționarea unui vehicul electric sunt încă lipsa infrastructurii de încărcare (rapidă) și anxietatea de autonomie.
Acestea sunt preocupări legitime, deoarece accesul la infrastructura publică de încărcare în întreaga Europă rămâne foarte dezafectat. Doar trei țări europene — Germania, Țările de Jos și Franța — reprezintă 70% din punctele de încărcare publice din întreaga Uniune.
Ce vrea Europa
Potrivit unui raport al UE din 2021 despre infrastructura de încărcare, „obiectivul ultim al politicii este de a face încărcarea vehiculelor electrice la fel de ușoară ca și umplerea unui rezervor de vehicul convențional, astfel încât vehiculele electrice să poată călători fără dificultate în întreaga UE”.
Același raport afirmă că Strategia de mobilitate durabilă și inteligentă a Europei a identificat necesitatea a 3 milioane de puncte de încărcare publice până în 2030, cu 1 milion instalate până în 2025. Aceasta se reduce la aproximativ 3.000 de puncte de încărcare publice în fiecare săptămână până atunci și aceasta ar putea fi o mare subestimare.
Cercetarea intersectorială efectuată de McKinsey pentru Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) a constatat că până în 2030 vor trebui instalate 6,8 milioane de puncte de încărcare publice pentru a atinge reducerea dorită cu 55% a reducerii CO2 a vehiculelor. După calculul lor, „ar trebui instalate până la 14.000 de puncte de încărcare publice pentru toate segmentele de vehicule în toată UE în fiecare săptămână – comparativ cu sub 2.000 pe săptămână în prezent”.
Raportul UE notează că atingerea acestei utopii electrice este o problemă. Construirea infrastructurii de încărcare electrică urmează vânzărilor de vehicule electrice, iar vânzările de vehicule electrice sunt încetinite de lipsa infrastructurii de încărcare.
Acesta este ecou de Aaron Fishbone, președinte de comunicații la ChargeUP Europe, un grup industrial care reprezintă diferite părți interesate din industria infrastructurii de încărcare.
O directivă nu face legislație
În primul rând, lansarea punctelor de încărcare este guvernată în prezent de o directivă neobligatorie în loc de un regulament la nivelul UE – „și, deoarece este o directivă, fiecare țară poate alege cum dorește să facă acest lucru, rezultând o abordare haotică”, spune Fishbone.
Directiva este în prezent în curs de revizuire pentru Pactul Ecologic European, ceea ce ar avea ca rezultat o reglementare europeană reală pentru lansare, dar mai sunt o mulțime de probleme de rezolvat înainte de adoptarea acestui regulament.
Infrastructura de încărcare accesibilă publicului este în mare parte gestionată de companii private care construiesc și întrețin încărcătoarele. Deoarece nu există o planificare centrală, aceste companii trebuie să găsească individual noi locuri pentru încărcătoare, să treacă prin procesul de solicitare a permiselor și apoi să spere ca operatorii de rețea să aibă timp să instaleze noi conexiuni – un proces care poate dura ani și poate duce la respingere.
Birocrația încetinește inutil lansarea, spune Fishbone, chiar dacă volumul rețelei nu este o problemă.
Producătorii de energie electrică din Europa spun că volumul nu este o problemă. Ei așteaptă 130 de milioane de vehicule electrice până în 2035 în Europa și asta ar trebui să fie bine.
Frustrări de încărcare
Ușurința față de consumatori este o altă problemă cu care se confruntă industria din cauza lipsei de reglementare. În timp ce directiva europeană a reușit să stabilească porturi de încărcare standardizate, întrebarea mai mare privind interoperabilitatea nu este conexiunea fizică.
Punctele de încărcare diferite necesită aplicații sau abonamente diferite pentru încărcare și nu comunică între ele despre lucruri precum disponibilitatea încărcătorului și facturarea.
Dacă ai merge din sudul Suediei până în nordul Suediei, trebuie să descarci patru aplicații diferite”, spune Anna Svensson, dezvoltator de strategie și afaceri la Polestar.
Oferind șoferilor Polestar un card care funcționează la diferiți operatori de încărcare, o parte din această problemă este rezolvată. Dar Svensson admite că mai este un drum lung de parcurs, în mare parte pentru că operatorii nu fac întotdeauna schimb de date.
Apoi ai problema disponibilității și fiabilității punctelor de încărcare. Odată ce ajungi la un astfel de punct apar alte două întrebări importante, mai sunt mulți alții care așteaptă la coadă? Punctul de încărcare chiar funcționează?
Dar este verde?
Este important de reținut că nu toate punctele de încărcare sunt create egale. Electricitatea verde (produsă cu energie alternativă) va avea un impact mult mai mare asupra reducerii emisiilor decât electricitatea produsă cu combustibili fosili. În loc să facă eforturi pentru mai multe puncte de încărcare, factorii de decizie trebuie să facă eforturi pentru mai multe opțiuni de energie ecologică atunci când construiesc infrastructura de încărcare a Europei.
Pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la acest aspect atât în rândul factorilor de decizie, cât și în rândul consumatorilor, în rapoartele de evaluare a ciclului de viață 2020 și 2021 ale Polestar, compania a inclus cercetări care demonstrează costul emisiilor fiecărui vehicul pe parcursul producției și utilizării, în funcție de tipul de energie utilizat pentru a încărca vehicul. După cum se evidențiază în cercetările lor, utilizarea energiei eoliene curate pentru a încărca vehiculele electrice va duce la costuri semnificativ mai mici ale emisiilor.
Viitorul încărcării
Una dintre cele mai mari probleme în acest moment este că Europa încă nu produce suficientă energie verde pentru a satisface cererea. Dar factorii de decizie politică discută posibile opțiuni.
De exemplu, încărcarea inteligentă, în care încărcarea este echilibrată în funcție de capacitatea rețelei, prețul și disponibilitatea energiei (curate), este o opțiune posibilă. Dar acest lucru necesită încă multă muncă privind standardele deschise și interoperabilitate. În principal, vor fi mașini electrice aflate în prezent pe piață compatibile cu aceste sisteme? Polestar și-a pus Polestar 2 printr-un laborator de testare independent pentru a se asigura că este compatibil cu încărcarea inteligentă.
Un alt standard deschis care se discută se numește Plug and Charge, care ar elimina multe dintre problemele de ușurință pentru consumatori. În conformitate cu acest standard, informațiile de facturare ar fi stocate în vehiculul în sine, mai degrabă decât într-o aplicație sau pe o cheie, și transmise la punctul de încărcare atunci când sunt conectate. Desigur, acest lucru ridică o serie de probleme de confidențialitate și securitate care încă trebuie rezolvate și standardizate în mod adecvat.
Deși va dura timp pentru a construi infrastructura și captarea energiei necesare pentru a satisface cererea, există câteva lucruri pe care operatorii punctelor de încărcare le pot face acum pentru a oferi mai multe opțiuni de energie ecologică.
Unii oferă în mod activ energie verde prin achiziționarea de credite pentru energie regenerabilă. Alții, precum FastNed, au panouri solare instalate pe stațiile de încărcare pentru a-și genera propria energie electrică curată.
Suntem încă în stadiile relativ incipiente ale pieței”, conchide Fishbone. „Mașinile electrice nu sunt încă un fenomen pe piața de masă. Piața se îndreaptă în mod clar în această direcție și schimbarea va avea loc. Dar nu suntem încă acolo.”