16 feb. 2022 | 19:47

ITP 2022: Regulile și tot ce trebuie să știi despre inspecția tehnică periodică în acest an, ce trebuie să facă cei care locuiesc în străinătate

AUTO
ITP 2022: Regulile și tot ce trebuie să știi despre inspecția tehnică periodică în acest an, ce trebuie să facă cei care locuiesc în străinătate

Codul Rutier prevede că pentru a putea circula pe drumurile publice, autovehiculele înmatriculate în România trebuie să respecte anumite condiții tehnice. Află ce este nou cu privire la ITP în anul 2022 și ce trebuie să facă cei care locuiesc în străinătate.

Aceste condiții tehnice sunt verificate de către autorități la un interval de timp stabilit de lege cu privire la inspecția tehnică periodică. Aceasta este efectuată în funcție de vechimea vehiculului, iar potrivit RAR, ITP-ul poate fi realizat atât în țară cât și în străinătate. În cazul celor care locuiesc în afară, aceștia vor trebui să refacă ITP la întoarcerea în țară.

Potrivit OUG nr. 81/2000, ITP trebuie făcut doar în cazul mașinilor înmatriculate în România, nu și a celor care sunt înmatriculate în alte țări. ITP se efectuează pentru ca autoritățile să fie sigure că mașinile care circulă pe drumurile publice din România sunt sigure din punct de vedere tehnic, fără a-i pune în pericol pe ceilalți participanți la trafic.

Această obligație trebuie respectată de către persoana care apare pe certificatul de înmatriculare al autovehicului. Potrivit legislației în vigoare, în cazul mașinilor de uz personal, ITP-ul trebuie realizat la o perioadă de doi ani. Excepție de la această regulă o fac mașinile mai vechi de 12 ani, în cazul acestora, ITP-ul se efectuează anual.

ITP 2022 Romania reguli

Care sunt regulile pe care trebuie să le știi cu privire la ITP 2022

În cazul mașinilor care sunt destinate transportului de persoane, acestea trebuie să se prezinte la inspecția tehnică periodică o dată la șase luni. De asemenea, mașinile noi trebuie să treacă prin această inspecție la trei ani de la înmatriculare. Tot o dată la trei ani, se realizează și ITP-ul remorcilor, semiremorcilor apicole și rulotelor.

Cele trei categorii de defecte care pot fi depistate în cadrul inspecției sunt:

  • deficiențele minore care nu au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului – documente ilizibile, scurgeri de lichid, etc.;
  • deficiențele majore fiind cele care sunt susceptibile de a compromite siguranța vehiculului – plăcuță înmatriculare ilizibilă, cod sau serie motor falsificat/ă, cablul frânei de mână deteriorat, sisteme de direcție greu manevrabile, etc.;
  • deficiențe periculoase care constituie risc direct la adresa siguranței rutiere – dispozitiv de acționare a frânei deformat excesiv sau rupt, cablul frânei de mână deteriorat, dar și altele.

Dacă ITP-ul unei mașini expiră, atunci înmatricularea acesteia este suspendată automat. Potrivit Codului Rutier, dacă un șofer circulă cu o mașină al cărei ITP este expirat, acesta riscă o amendă atât pentru lipsa ITP-ului cât și pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării.

Proprietarul unei mașini înmatriculate în străinătate poate face ITP-ul pe teritoriul țării noastre și invers, fiind respectate legile în vigoare ale țării respective. Registrul Auto Român evidențiază faptul că cei care fac ITP-ul într-o altă țară în cazul mașinilor înmatriculate în România, la revenirea în țară, acesta trebuie efectuat din nou.