Alternativa la Waze, cât se poate de românească: așa vezi dezastrul de pe străzile din România
Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică, din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, dezvoltă o aplicație prin care șoferii români vor putea raporta direct pe hartă problemele de pe drumuri și autostrăzi.
Printr-o ordonanță a Guvernului privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, publicată în Monitorul Oficial din 28 ianuarie 2022, CNAIR, prin CESTRIN, a fost mandată să dezvolte un „sistem național pentru raportarea voluntară, accesibil online tuturor utilizatorilor drumului”.
Cu alte cuvinte, CESTRIN dezvoltă o aplicație online, similară cu Waze, prin care șoferii români vor putea raport direct pe hartă problemele pe care le descoperă pe drumurile naționale și pe autostrăzi.
„Administratorul punctului național de acces realizează un sistem național pentru raportarea voluntară, accesibil online tuturor utilizatorilor drumurilor, pentru a facilita colectarea detaliilor privind evenimentele transmise de utilizatorii drumurilor și de vehicule și a oricăror altor informații legate de siguranță care sunt percepute de cel care informează ca fiind un pericol real sau potențial pentru siguranța infrastructurii rutiere”, se arată în ordonanță.
Rivalul Waze vine din România
Printre problemele ce ar putea fi raportate ar fi carosabil deteriorat, marcaje sau semnale lipsă, drumuri cu acces îngreunat din cauza condițiilor meteo, zone de accident nesecurizate, zone cu vizibilitate reduse, vehicule pe contrasens, blocaje sau obstacole, precum și zonele cu lucrări rutiere de scurtă durată.
Momentan planul e ca viitorul serviciu de raportare disponibil oricărui șofer de care se va ocupa CNAIR prin CESTRIN să fie destinat rețelei de autostrăzi și drumuri naționale (peste 17.000 de km), însă el ar putea fi extins și la drumuri județene și locale prin încheierea unor parteneriate cu autoritățile locale astfel încât o sesizare de la un șofer aflat pe un drum județean să fie redirecționată automat către administratorul de drum potrivit, CJ sau primărie.
„CESTRIN are experiența, cunoștințele și viziunea de ansamblu cum ar trebui implementată aplicația și cum ar arăta astfel încât anumite informații să fie integrate, acolo unde se poate, și în Punctul Național de Acces”, a transmis CNAIR.