Patronii români pot respira ușurați: birocrația e istorie
Birocrația pe care trebuie să o înfrunte oamenii de afaceri din România este încă un fenomen foarte prezent, dar în scădere.
O nouă lege proaspăt promulgată de președintele țării vine să facă lumină în mediul de afaceri și să le mai ușureze antreprenorilor locali povara birocratică de pe umeri.
Ce nu mai sunt obligați antreprenorii să facă
Potrivit noii legi, vizată de schimbări este declarația privind beneficiarii reali. Înainte, aceasta trebuia depusă anual la Registrul Comerțului, sau de fiecare dată când intervenea o anumită schimbare.
Acum, în baza noilor prevederi legale, se pare că lucrurile vor sta diferit. „Această obligație se consideră a fi îndeplinită pentru persoanele juridice care au depus cel puțin o declarație privind beneficiarul real ulterior datei de intrare în vigoare a prezentei legi”.
Noua lege mai prevede și următoarele aspecte:
„Obligaţia (declarării beneficiarilor reali) este îndeplinită şi prin includerea, la înmatriculare, în actul constitutiv, a datelor de identificare a beneficiarilor reali şi a modalităţilor în care se exercită controlul asupra persoanei juridice. Modificarea ulterioară a datelor de identificare a beneficiarilor reali nu instituie obligaţia întocmirii unui act modificator la actul constitutiv, declararea acestora îndeplinindu-se” în condiţiile de mai sus (adică prin depunerea declarației la înmatriculare și atunci când intervine o modificare).
„Suplimentar (…) persoanele juridice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului, care au în structura acţionariatului entități înmatriculate/înregistrate şi/sau care au sediul fiscal în jurisdicţii necooperante din punct de vedere fiscal şi/sau în jurisdicţii cu grad înalt de risc de spălare a banilor şi/sau finanţare a terorismului şi/sau în jurisdicţii aflate sub monitorizarea organismelor internaţionale relevante, pentru risc de spălare a banilor/finanţare a terorismului, depun anual o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăților, în termen de 15 zile de la aprobarea situaţiilor financiare anuale”.
Trebuie menționat și faptul că declaraţia privind beneficiarul real poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică şi poate fi transmisă la oficiul registrului comerţului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poştă şi curier sau prin ghișeul oficiului registrului comerțului, personal sau prin reprezentant conform prevederilor legale.