Televiziunea din România, o reclamă permanentă: cât costă aparatul de propagandă al partidelor
Tu îți dai seama când urmărești o transmisiune plătită de un partid? Probabil că nu. Televiziunea din România e aparatul de propagandă al partidelor politice.
Se poate constata o linie editorială a postului, dar fără o informare directă pentru telespectator. Europa Liberă a dezvăluit că aproape 25 de milioane de lei (cinci milioane de euro) din subvenția încasată au fost utilizați de partide pentru promovarea în presă și propagandă.
Informațiile publice arată că suma cheltuită de PSD pe astfel de contracte încheiate este de peste 15 milioane de lei în doar șase luni. De asemenea, PNL a prezentat și destinatarii sumelor, 1,3 milioane de lei plecând lunar din conturile partidului pentru promovare în presă și propagandă.
Televiziunea, instrumentul de propagandă al partidelor politice
Pe listă se află firme apropiate de Realitatea Plus, B1 TV, RTV, Newsweek sau PS News, conform aceleiași surse.
Din toate acestea, publicul este cel păcălit. El nu este corect informat. Există un traseu al banilor, care face ca la telespectator să nu ajungă informația că urmărește un produs plătit de un partid.
Partidele nu semnează întotdeauna un contract direct cu televiziunea sau cu site-urile, ci printr-un intermediar, o firmă de publicitate sau marketing. Contractul are însă niște clauze clare privind numărul de articole sau prezența unor invitați în studiourile de televiziune.
Mai mult, partidele primesc lunar rapoarte detaliate privind serviciul prestat pentru care plătesc sumele din subvenție, bani primiți de la bugetul de stat. Astfel, liderii formațiunilor politice știu ce se întâmplă cu banii pe care i-au dat.
Cu toate acestea, ei nu prezintă aceste informații, iar publicul este cel care plătește, de fapt, indirect reclama de la televizor a partidelor.
„Cel mai razna o iau lucrurile în campanie, acolo prețurile sunt umflate rău de tot. Și în afara campaniei se pot întâmpla multe, banii pleacă de la partide către diferite firme de consultanță sau marketing, apoi trec prin alte firme, firme din paradisuri fiscale. Nu e treaba partidelor unde ajung banii, ci să fie livrat ce scrie în contract. O firmă de PR poate încheia un contract că aduce invitați de la partide în emisiuni, contract legal”, a explicat un lider dintr-un partid parlamentar, citat de EuropaLiberă.