22 feb. 2021 | 10:00

Toți șoferii din România sunt afectați la buzunare: când se scumpește RCA și cu cât

ACTUALITATE
Toți șoferii din România sunt afectați la buzunare: când se scumpește RCA și cu cât

În acest an, șoferii de autoturisme din România au parte de două schimbări importante, o veste bună și o veste proastă. Partea bună este decontarea directă, partea tristă este creșterea inevitabilă a prețului RCA.

Pentru prima oară în aproximativ un deceniu, prețul la RCA va avea parte de o creștere importantă. Aceasta este o consecință a implementării la scară largă a decontării directe, un detaliu care devine obligatoriu pentru toți asiguratori. Dacă ideea de decontare directă îți este străină, merită să o vezi ca un beneficiu semnificativ pentru tine.

De acum, există posibilitatea ca șoferul păgubit să se adreseze, în caz de accident, propriului asigurator, nu companiei care a emis RCA pentru mașina șoferului vinovat. Deși, în teorie, schimbarea nu ar trebui să aducă niște costuri suplimentare pentru asiguratori, modificarea se va reflecta, din păcate, într-un RCA mai scump. Particularitățile acestor schimbări au fost obținute de Economica.net de la vicepreședintele Autorității responsabile de piața asiguărilor.

Conform estimărilor ASF, șoferii se pot aștepta la o creștere deloc neglijabilă a RCA, de aproximativ 10-12%, ca urmare a introducerii decontării directe în toate polițele încheiate pe teritoriul României. Nu este exclus nici ca unii asiguratori să opteze pentru creșteri mai mici, dar detaliu important este că vom discuta inevitabil de scumpiri.

” S-a făcut și un studiu de impact pe prețuri. În acel studiu este prezentată o potențială creștere a prețurilor cu 10-12%. Acolo, însă, nu puteai să spui decât cifre, eu pot să spun și ce este în afara cifrelor. Colegii de la actuariat, când au înglobat în prețul de referință costul decontării directe, pentru că la prețul de referință ne-am raportat în momentul acela, au  luat în calcul prețurile de vânzare ale polițelor existente în acel moment. Aici sunt două lucruri de discutat.

La acel moment, ca și astăzi, când stăm de vorbă, polițele în vigoare sunt undeva la 160.000-170.000, număr total nerelevant față de cele 6,4 milioane de polițe valide în piață , iar prețurile la care se ofertează sunt prețuri total prohibitive. Într-un cuvânt, acum mai nimeni nu vrea să vândă acest serviciu. Pot veni cu un exemplu simplu. Una dintre companiile cu o cotă mare de piață pe RCA, pe o poliță de 6 luni, pentru un automobil de 1,6 litri, cotează la 266 de lei. Prețul serviciului de decontare directă era de 240 de lei. Acest preț este clar prohibitiv. L

a fel la toate celelalte companii. În momentul în care vom face această decontare obligatorie vor fi 6,4 milioane de polițe. Deci adunarea este diseminată și este o cantitate mult mai  mare de bani. Nu va exista niciun motiv ca o companie să își introducă o sumă prohibitivă. Dimpotrivă, cine va crește prea mult prețul riscă să iasă din  piață. Așadar, dacă m-ai întreba pe mine, ți-aș zice că s-ar scumpi cu 10-20-30 de lei.

Viorel Vasile (nr. proprietarul Safety Broker, cel mai mare intermediar din piața RCA) lansa o teorie, vorbind de 40 de lei în plus pornind de la un comunicat al Allianz care spunea că pe un an de zile ar oferi 80 de lei. Eu cred că și acest preț este exagerat. Deci, după mine, noua legislație nu ar trebui să aducă o variație de preț mai mare de 2-3%.”, a explicat vicepreședintele ASF, într-un interviu.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele