De ce s-au răsculat SUA împotriva TikTok: culisele unui subiect în care Trump e actor și regizor
SUA au pus de mult ochii pe aplicația chinezilor de la TikTok. Și oricât de tare ar fi încercat compania să arate că se delimitează de Guvernul de la Beijing, tot a rămas în vizor. Acum, tonul americanilor a devenit mai apăsat la adresa aplicației. E mai mult de atât acolo.
A devenit mai aspru tonul americanilor la adresa TikTok în ultimele zile. Avertismentul cel mai dur vine de la Mike Pompeo, secretarul de stat american, echivalentul funcției de ministru de Externe de la București. Acesta n-a ezitat să amenințe aplicația chineză și să vorbească în termeni duri.
SUA vor să interzică rețelele de socializare chineze (ținta e, deocamdată, TikTok), a spus Pompeo într-un interviu, fără să ofere mai multe detalii. Mai mult, a spus că refuză să intre în acestea, tocmai pentru a nu-l surprinde pe Donald Trump. După cum vezi, e un glonț tras în aer. Deocamdată.
Pentru că acest anunț nu e întâmplător și trebuie să privești contextul mai larg. Ca la orice știre pe care o citești, trebuie să știi că e mai mult de atât.
Întotdeauna e o știre în spatele știrii sau, ca să mă exprim mai plastic, aș aminti de un vers cunoscut de la Macanache: „Lumea nu e doar cât vezi cu ochii, e mai multă„.
De ce pun, din nou, SUA armele pe TikTok
Nu e pentru prima dată când americanii se uită cu îngrijorare spre aplicația chineză TikTok. Personalul de la Marina Americană, spre exemplu, are interzis la TikTok încă de anul trecut. De asemenea, aplicația e pusă sub semnul întrebării și în alte instituții publice din America.
Cum spuneam, soldații din Marina Americană nu au voie să folosească aplicația încă de anul trecut după ce Pentagonul a susținut că TikTok reprezintă o ameninţare pentru securitatea cibernetică. Americanii au transmis că decizia vine ca un răspuns la ameninţările deja existente, dar şi pentru altele în curs de dezvoltare.
Guvernul SUA a început deja o anchetă, iar motivele țin de securitate naţională. Numai că, în contextul anunțului făcut de Mike Pompeo, trebuie să te uiți un pic și spre marele eșec nerecunoscut de Donald Trump: evenimentul electoral de la Tusla.
Acolo unde TikTok a avut un important cuvânt de spus.
S-a supărat Trump chiar atât de tare pe TikTok?
Supărarea lui Trump la adresa chinezilor e foarte bine cunoscută. Faptul că ar avea ceva și cu business-urile chineze care monetizează masiv în SUA n-ar trebuie să te mire. Dar se pare că paharul s-a umplut odată cu mitingul din Tusla. Presa americană a prezenta evenimentul electoral drept un eșec de mari proporții, în ciuda a ceea ce vrea să transmită președintele americanlor votanților săi.
Și o influență majoră a avut chiar aplicația TikTok, acolo unde utilizatorii au făcut tot posibilul pentru a trola manifestarea politică a lui Trump și pentru a răspândi mesaje din zona sabotajului. Și ca să vezi de ce a fost un mare eșec, trebuie să te uiți pe cifre: Trump se lăuda cu 1 milion de oameni care au anunțat că vor participa la miting. În realitate, numărul participanților n-a fost mai mare de 19.000, potrivit CNN.
De fapt, tot acest eșec al lui Trump s-a datorat (a fost din cauza?!) utilizatorilor TikTok. Câteva zile la rând, înaintea evenimentului, utilizatorii aplicației chineze au încurajat oamenii să se înscrie online și să nu vină la eveniment. Ceea ce s-a și întâmplat. A fost una dintre rarele ocazii când TikTok a acționat și spre zona politică, din moment ce platforma e una de entertainment și cam atât.
Iar Trump nu avea cum să uite acest episod, deși n-a recunoscut niciodată public acest eșec.
Posibilă înțelegere între Trump și Zuckerberg?
Când vine o informație de felul acesta, trebuie să te uiți prima dată cine are de câștigat. Iar în cazul unei eventuale interziceri a TikTok în America, marele câștigător e, evident, gigantul Facebook. Mai exact, Instagram.
Și hai să vezi de ce.
TikTok reprezintă o amenințare la adresa Facebook și mulți influenceri au migrat spre aplicația chineză, deși au cunoscut succesul pe Instagram. Iar Mark Zuckerberg a intuit de multă vreme acest lucru. Adu-ți aminte faptul că, prin 2009, șeful Facebook făcea multe vizite pe la Beijing, adică exact în anul în care China a interzis Facebook, lăsând o gaură 700 de milioane de utilizatori.
A fost și momentul în care șeful rețelei de socializare a început să se uite altfel la China. A început să țină discursuri prin mai multe universități și chiar și-a exersat dialectul mandarin. S-a pozat făcând jogging prin piața Tiananmen și a vrut să arate, de fapt, că a doua lui casă este China.
Dar urmărea, de fapt, altceva.
La fel cum pusese mâna pe Instagram și WhatsApp, Facebook dorea în propriul portofoliu și Musical.ly, un startup chinez din Shanghai. Adică exact acea companie cumpărată până la urmă de proprietarii TikTok, compania ByteDance. Musical.ly avea un extrem de mare succes în rândul tinerilor, air Zuckerberg l-a invitat atunci pe cofondatorul Musical.ly în California pentru a pune la punct o eventuală tranzacție.
Negocierile au fost chiar serioase, se ajunsese până în punctul de a se bate palma. Dar înțelegerea nu s-a materializat.
Și, revenind în 2020, poziția Instagram – un pilon important al succesului Facebook – e puternic amenințată de TikTok. Indiferent dacă Trump și Zuckerberg s-au pus sau nu de acord, un lucru e clar.
Interzicerea TikTok în Statele Unite, o piață cu sute de milioane de utilizatori, ar fi mană cerească pentru compania lui Zuckerberg.
De ce deranjează chinezii
Răspunsul e simplu: pentru că se fac din ce în ce mai mari, iar metodele prin care ating acest lucru nu-s pe placul Occidentului. Se întâmplă și-n economie, nu numai în domeniul digital. TikTok a prins foarte bine în rândul tinerilor și, ca orice produs digital bine gândit, dă dependență.
Uite niște cifre de la începutul anului, în fața cărora imperiul construit de Zuckerberg tremura. Iar temerile erau reale.
TikTok a bifat în anul 2019 niște cifre la care multe alte aplicații de acest fel, aflate la început de drum, doar visează. A fost descărcată de peste 700 de milioane de ori, fiind a doua cea mai descărcată aplicație din Google Play și App Store anul trecut. Pe primul loc s-a situat WhatsApp, cu aproape 900 de milioane de descărcări.
Chinezii au reușit, astfel, să ia fața Messenger și Facebook. Spre exemplu, rețeaua lui Mark Zuckeberg are sub 700 de milioane de descărcări, fiind abia pe locul al patrulea în clasament.
În total, TikTok a fost descărcată, de-a lungul timpului, de peste 1,5 miliarde de ori și e extrem de populară în rândul tinerilor. Iar asta era statistica la sfârșit de 2019. Popularitatea aplicației e mult mai mare acum. Din cifrele prezentate mai sus, poți deduce că generația nouă, care ia pentru prima dată contact cu internetul și cu telefonul, merge mai degrabă către TikTok, decât spre Facebook sau Instagram.
TikTok a fost acuzată de americani că ar reprezenta o amenințare la adresa securității naționale. La fel ca Huawei. La fel ca alți giganți sprijiniți direct sau nu de Guvernul e la Beijing. Numai că aceste acuzații nu duc neapărat la scăderea popularității. Ba din contră.
China e o putere și nu puțini economiști atrag atenția că va face schimb de locuri în clasamentul economiilor mondiale cu SUA. Chinezii sunt acum pe locul al doilea, în spatele americanilor. Dar câștigă rapid teren. Proiectul Belt and Road – noul Drum al Mătăsii – nu e doar un obiectiv palpabil, sub formă de rute comerciale.
El se transpune și-n digital. Iar TikTok e cel mai bun exemplu.
Durata clipurilor clasice încărcate pe TikTok e limitată la doar câteva secunde. Dar impactul lor ar putea influența ani de zile de aici încolo. Iar americanii – fie că e vorba de Pompeo, Trump sau Zuckerberg – nu vor asta.