Parlamentul „și-a băgat coada” la amânarea ratelor: până la 18 luni de neplată
OUG 37, cea care a creat cadrul legal pentru ca românii care au venituri afectate în această perioadă să poată cere amânarea plății ratelor, a ajuns în Parlament. Unde, evident, nu a fost lăsată în forma actuală și a fost modificată. Au intervenit pe actul normativ parlamentarii din Camera Deputaților.
Guvernul a venit cu OUG 37 la sfârșitul lunii martie, când actul normativ a fost adoptat în ședința de Guvern. Ulterior, în Monitorul Oficial au fost publicate și normele de aplicare, iar băncile au început deja să primească cereri de la clienți. Cereri care n-au fost puține deloc.
Numai că, așa cum se întâmplă cu orice Ordonanță de Urgență, ea trebuie aprobată și de Parlament. Sigur că-și produce deja efectele odată cu publicarea în MO, dar dacă Parlamentul votează o nouă formă, iar președintele promulgă această nouă formă, atunci actul normativ care se aplică e cel care a ieșit din Parlament.
Asta au făcut și parlamentarii Camerei Deputaților, for decizional, în cazul OUG 37.
Cum s-a modificat OUG care permite amânarea ratelor
Între altele, perioada în care românii pot cere amânarea ratelor a fost prelungită la 18 luni. Camera Deputaților a dublat, practic, perioada pe care românii pot cere amânarea ratelor – de la 9 luni la un an și jumătate.
În OUG 37, termenul până la care se putea cere amânarea ratelor era 31 decembrie 2020. Noul termen, stabilit de deputați printr-un amendament, e 31 octombrie 2021.
Și nu-s singurele modificări aduse:
În varianta ieșită din Guvern, nu beneficiau de aceste măsuri cei care erau oricum restanțieri. Acum, sunt eligibili și debitorii care se află în procedură de executare silită, în procedură de dare în plată, de reorganizare judiciară sau în orice alte proceduri judiciare sau extrajudiciare care tind la suspendarea efectelor contractelor de credit. Modificări au fost și-n cazul firmelor.
Astfel, firmele trebuie să facă dovada că au avut activitatea întreruptă total sau parţial, dar și veniturile sau încasările diminuate cu cel puţin 15% faţă de media ultimelor două luni. În forma adoptată de Guvern se vorbea despre o diminuare a cifrei de afaceri cu 25%.
Liberalii au anunțat deja că vor ataca modificările la Curtea Constituțională.
Modificările aduse de Camera Deputaților, for decizional:
- obligația de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane, acordate debitorilor afectați de toate tipurile de secetă de către creditori până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se suspendă la cererea debitorului cu până la 18 luni, dar nu mai mult de 31.10.2021, prin prelungirea corespunzătoare a maturității creditului, fără costuri suplimentare
- pentru debitori persoane fizice pentru care prelungirea maturității creditelor depășește limita de vârstă prevăzută prin reglementările creditorilor de acordare a creditelor, creditorii procedează la restructurarea creditelor cu depășirea limitei de vârstă
- Pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor, dobânzilor şi comisioanelor în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1), debitorii definiți la art. 1 lit. b), cu excepția persoanelor fizice, trebuie să aibă activitatea întrerupta total sau parțial, veniturile sau încasările diminuate cu cel puțin 15% fata de media ultimelor doua luni, sau in cazul autorităților publice locale apariția unor cheltuieli neprevăzute sau nebugetare, legate de combaterea pandemiei, ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate în baza declarațiilor pe propria răspundere a debitorilor
- Dobânda datorată de debitori, precum și comisioanele aferente corespunzătoare sumelor scadente a căror plată a fost suspendată nu se capitalizează la soldul creditului existent, la finalul perioadei de suspendare.
- Sunt de asemenea eligibili debitorii care se află în procedură de executare silită, în procedură de dare în plată, de reorganizare judiciară sau în orice alte proceduri judiciare sau extrajudiciare care tind la suspendarea efectelor contractelor de credit