03 dec. 2019 | 13:05

Cum împart SUA și China internetul în două

ACTUALITATE
Cum împart SUA și China internetul în două

SUA și China sunt primele două economii ale lumii. E motivul pentru care tensiunile comerciale dintre cele două mari puteri au ecou pe toată planeta. În domeniul tehnologiei, cele două țări împart internetul în două.

Dacă ți se pare că ai acces la toate informațiile din lume grație internetului este pentru că te afli într-o țară occidentală. Acum, poți afla în orice moment ce se întâmplă în alt colț al planetei și poți ține legătura cu oricine, oriunde s-ar afla.

Internetul a avansat puternic și s-a răspândit rapid peste tot. Și se pregătește deja să intre într-o nouă eră: ce a tehnologiei 5G. Totul va fi, așadar, și mai rapid. Numai că nu e pentru toată lumea așa. Rusia are propriul internet și e, din acest punct de vedere, o țară supusă cenzurii.

Dar războiul supremației se dă între Statele Unite și China, primele două mari puteri economice ale lumii. Internetul din China este cenzurat și multe știri nu ajung acolo din cauza Guvernului de la Beijing. E motivul pentru care mulți experți cred că viitorul va aduce două jumătăți de internet.

Una condusă de Statele Unite și cealaltă de China.

Cum își dispută SUA și China internetul

Turiștii din China au acces la știrile de la nivel mondial tocmai pentru că au internet asigurat de un provider occidental. Nu același lucru se întâmplă cu cetățenii chinezi, cărora Guvernul de la Beijing le-a restricționat accesul. Primul semnal de alarmă a fost tras anul trecut de fostul șef al Google, Eric Schmidt.

„Cred că e, mai degrabă, vorba de o bifurcare a internetului – unul condus de China, celălalt de America”, spunea acesta.

O divizare de acest fel e întâlnită deja. E vorba de „Marele Zid chinezesc Firewall”, un program guvernamental al Chinei care cenzurează conținutul venit din afara granițelor. Practic, chinezii au acces doar la ce vrea Guvernul să aibă acces. Printre platformele care nu pot fi accesate în China se numără Facebook, Twitter, Dropbox și Pinterest.

De asemenea, ei nu pot citi informații despre masacrul din piața Tiananmen sau critici la adresa președintelui Xi Jinping. Chiar și Winnie the Pooh, personajul Disney, a fost interzis în China după ce protestarii s-au folosit de imaginea sa pentru a-l ironiza pe președintele țării.

China e una dintre cele mai mari piețe din lume pentru multe domenii. Dar companiile fug de acolo tocmai pentru că nu sunt lăsate să lucreze după bunul plac.

Iar cele care rămân, precum Apple, trebuie să facă compromisuri. Americanilor, de exemplu, li s-a cerut, în 2017, să eliminte din App Store New York Times și Skype. Iar Apple s-a conformat.

Google, cel mai bun exemplu că internetul e împărțit în două

S-a zvonit că Google lucrează, în secret, la o versiune separată pentru piața din China, tocmai pentru a putea concura cu motorul de căutare al chinezilor – Baidu. S-a aflat și, confruntat cu critici, gigantul american a renunțat la plan.

Motorul de căutare din China nu oferă aceleași informații pe care le primesc utilizatorii din alte țări.

„Când cauți diverși termeni în China, motorul de căutare oferă alte rezultate decât în Vest”, spune Sarah Cook, analist Freedom House.

LinkedIn, de asemenea, a fost forțată să facă compromisuri. Utilizatorii chinezi n-au voie să acceseze profile cu conținut sensibil din punct de vedere politic sau postările altor utilizatori din afara țării.

Chinezii nu au acces la serviciile companiilor din Vest. Cetățenii de acolo nu pot folosi Google și WhatsApp, așa cum fac cei din SUA, ci echivalentele locale – Baidu și WeChat. Și toate sunt controlate și monitorizate permanent.