27 aug. 2019 | 17:38

Google nu vrea să renunțe la cookie-uri: cât rău și cât bine fac?

ACTUALITATE
Google nu vrea să renunțe la cookie-uri: cât rău și cât bine fac?

Dezbaterea cu privire la utilizarea cookie-urilor este una amplă, așa că va trebui să-ți dai singur seama dacă ele te ajută sau nu.

Apple, Mozilla și Microsoft, toate au făcut pași înspre blocarea acestora pe Safari, Firefox și respectiv Edge. Dintre toate companiile care oferă browsere utilizatorilor, Google pare a fi cea mai puțin dispusă să renunțe la cookie-uri când vine vorba de browserul său, Chrome.

Motivul este unul evident, compania încasează cei mai mulți bani din reclame, iar folosirea cookie-urilor îi permite să targeteze mai bine aceste reclame, ceea ce îi aduce implicit un venit mai mare.

Totuși, Google vede altfel lucrurile. Aceasta apără folosirea cookie-urilor și spune că e în interesul utilizatorului. Justin Schuh, director of engineering al Chrome e de părere că încetarea folosirii cookie-urilor ar putea „periclita viitorul vibrant al web-ului”. Pe de altă parte, compania spune că blocarea cookie-urilor ar aduce cu sine o altă modalitate de urmărire a utilizatorului, și anume monitorizarea amprentei digitale.

Această tehnică reprezintă colectarea unor date despre browserul utilizatorului (cum ar fi versiunea de browser, fonturile instalate, extensiile pe care le folosește, mărimea ecranului și așa mai departe) pentru a putea genera o „amprentă” care poate identifica un anumit dispozitiv.

Argumentele companiei sunt, bineînțeles, părtinitoare. În mod evident, Google nu vrea să renunțe la cookie-uri și vrea să continui să le folosești pentru ca ea să facă la fel de mulți bani în continuare.

Ca să-ți dai seama mai bine dacă acestea te ajută sau nu, am încercat să clarific anumite aspecte ale problemei mai jos.

Ce sunt cookie-urile și ce fac ele

În esență, acestea sunt fișiere care conțin mici bucăți de date, care sunt schimbate între computerul utilizatorului și serverul web pentru a putea identifica utilizatori specifici și pentru a le îmbunătăți, teoretic, experiența din browser.

Mai concret: De fiecare dată când intri pe un site pentru prima dată, un cookie este descărcat pe dispozitivul tău. Următoarea dată când vei intra pe același site, device-ul va verifica dacă are un cookie relevant (care conține numele site-ului, de exemplu). Apoi, va trimite informația pe care acel cookie o conține înapoi către site, care va ști în acel moment că l-ai mai vizitat. La rândul său, acesta va modifica informațiile pe care ți le arată în paginile sale, în funcție de comportamentul tău.

Astfel, cookie-urile permit site-urilor să te recunoască, să-ți știe preferințele și să-ți recomande anumite produse sau să-ți arate anumite reclame, potrivit așteptărilor tale.

Părțile bune ale cookie-urilor nu trebuie contestate: îți permit să te loghezi la conturile tale fără a introduce numele de utilizator și parola de fiecare dată, îți arată mai întâi informațiile care te interesează sau îți dă recomandări mai bune.

În ceea ce privește durata, există două tipuri de cookie-uri: cele de sesiune și cele persistente. Primele sunt stocate doar temporar și nu sunt memorate de către browser după închiderea sa. Cookie-urile persistente sunt cele care rămân în memoria dispozitivelor până în momentul în care alegi să le ștergi. Acestea sunt cele folosite pentru a-ți oferi conținut customizat sau pentru colectarea de date statistice despre activitatea online a utilizatorului.

De ce nu sunt tocmai utile întotdeauna

Pe de altă parte, cookie-urile care ridică cele mai multe probleme în ceea ce privește intimitatea utilizatorului sunt cele thrid-party, adică cele utilizate de către terți. Acestea sunt plasate în dispozitivul tău de către diferiți actori de pe internet, plasați la rândul lor pe site-urile pe care navighezi. Mai concret, informațiile cu privire la comportamentul tău de utilizare de pe un site sunt folosite pentru a-ți servi reclame pe o altă pagină web.

Deși sunt în esență inofensive, acestea pot avea, de multe ori, și efecte negative. Acestea stochează totuși informații personale despre tine, care pot fi folosite și în alte scopuri, nu doar pentru a-ți oferi ție o experiență mai bună pe web. Asta depinde și de site-ul pe care navighezi și ce face el cu informațiile pe care le are.

Astfel, acestea nu vor contribui neapărat la îmbunătățirea experienței tale de pe internet, ci vor fi folosite pentru crearea unor profiluri. În timp, o serie de cookie-uri ar putea dezvălui despre tine suficient de multe informații personale încât să vezi tot procesul ca pe unul invaziv. Astfel, companiile îți pot știi locația, istoricul de cumpărare, căutările pe motoarele de căutare și multe alte informații care, puse cap la cap, ar oferi un profil complet al persoanei tale.

Astfel, în esență, cookie-urile nu îți pot afecta în vreun fel dispozitivele, însă pot fi folosite pentru a-ți încălca intimitatea în moduri în care nu ți-ai dori.