Cât costă datele tale? Care ar fi prețul corect pentru un like?
Datele tale sunt mai importante decât crezi. Companii ca Facebook sau Google fac profituri mari exploatând datele utilizatorilor săi.
Cele mai profitabile companii din acest moment sunt construite pe „spatele” informațiilor oferite și luate de la consumatori. Astfel, companiile pot lua decizii mai bune pentru a-și crește veniturile. Totuși, care este valoarea acestor date? Ar trebui companiile să câștige bani pe urma datelor tale, în timp ce tu nu?
Mark Warner, senator din Virginia și Josh Hawley, senator din Missouri, cred că nu și au creat un proiect de lege prin care ar vrea să forțeze companiile de social media să dezvăluie ce informații colectează de la consumatori și în ce fel beneficiază de ele. Este un secret pe care nicio companie nu ar vrea să-l dezvăluie.
Mai mult, acest proiect de lege ar pune și o sumă de bani în fața datelor. Comisia pentru valori mobiliare și valutare a SUA ar fi nevoită să vină cu o metodă prin care să se calculeze valoarea datelor consumatorilor pentru companiile ale căror servicii au peste 100 de milioane de utilizatori și să decidă dacă acele companii folosesc aceste informații într-un mod necompetitiv.
Cum ar putea primi utilizatorii bani de la companii ca Facebook sau Google
„Fiecare dintre noi oferim multe date, deci valoare, iar găsirea unei metode prin care să ne asigurăm că utilizatorul primește partea lui din plăcintă este foarte importantă”, a spus Chris Hansen, un alt senator care explorează acest domeniu.
În proiectul de lege nu este menționată o metodă de calcul a valorii datelor, însă o propunere vine din partea lui Chris Hughes, co-fondatorul Facebook. El propune o taxă de 5% pe datele consumatorilor. Astfel, el spune că orice companie, fie ea din Silicon Valley, fie o bancă sau un magazin, ar trebui să plătească o taxă pe exploatarea datelor clienților săi. Asta ar putea genera cel puțin 100 de miliarde de dolari anual.
Mai departe, fiecare american ar primi un cec în valoare de 400 de dolari pe an. El a comparat ideea cu modul în care veniturile obținute din petrolul extras din Alaska sunt împărțite cetățenilor statului. Astfel, fiecare cetățean din Alaska primește 1500 de dolari pe an.
Altă idee este ca o parte din venitul mediu per utilizator, pe care o companie ca Facebook îl face, să ajungă chiar la utilizatori. De exemplu, venitul mediu per utilizator al Facebook în trimestrul anterior a fost 30 de dolari sau 7,5 dolari pe lună.