Cum repari singur mașina: cele mai frecvente probleme și soluțiile
Cum repari singur mașina: există unele defecțiuni care nu necesită neapărat mersul la service. Din fericire, cele mai frecvente probleme pot fi rezolvate chiar de tine. Din păcate, astfel de lucruri elementare nu se învață la școala de șoferi, dar o să vezi că nu e deloc complicat. Este un articol care se adresează în special șoferițelor, care, de regulă, se sperie de aspectele tehnice ale mașinii.
Chiar dacă ai o mașină nouă sau una mai veche, este important să cunoști câteva lucruri elementare despre ea, ca să fii sigur că nu rămâi cu ochii-n soare, pe marginea drumului, când te lasă mașina. Îți voi prezenta patru mici probleme frecvente care intervin la orice autoturism și pe care le poți remedia chiar tu.
Cum schimbi bateria mașinii
Bateria este una dintre consumabilele fără de care niciun autoturism nu funcționează. Verifică, din când în când, indicatorul de la baterie ca să știi din timp dacă ar trebui să ai pregătită o baterie nouă. De cele mai multe ori, dacă ai probleme cu alternatorul, îți va consuma prematur bateria.
Ca s-o schimbi, nu-i mare filosofie. Ai nevoie de o cheie tubulară ca să desfaci șuruburile de borne. Specialiștii recomandă să deconectezi întâi borna negativă și apoi pe cea pozitivă. Când o montezi pe cea nouă, pune întâi borna pozitivă și apoi pe cea negativă. Nu știu, însă, dacă a avut cineva probleme cu bateria dacă nu a respectat această ordine.
Cum schimbi roata
Se spune că nu există șofer care să nu fi avut măcar o dată o pană de cauciuc. Și, pentru că necazul vine întotdeauna când mergi într-un loc important, e bine să știi cum să schimbi roata. Dacă nu ai în apropiere vreun service, vreo vulcanizare, trebuie să te bizui pe roata de rezervă.
Ca să schimbi roata, ai nevoie de cric, cheia pentru prezoane și, desigur, roata de rezervă. Trebuie să fii capabil/ă să faci asta indiferent de vreme, fie iarnă, fie vară. Trebuie întâi să montezi cricul sub mașină, pe partea unde e roata afectată, cât mai aproape de ea. Înainte să ridici mașina, slăbește prezoanele folosind cheia specială, dar nu le deșuruba de tot. Fă asta abia după ce ridici mașina la un nivel corespunzător. De aici, totul vine de la sine.
Fii foarte atent cum înșurubezi prezoanele. Dacă nu sunt strânse bine, ele se pot desface, iar urmările sunt grave.
Cum schimbi filtrul de aer
Filtrul de aer este crucial pentru „sănătatea” motorului. El este bariera care blochează toate impuritățile, praful, mizeria din aer să pătrundă în motor. Filtrul este ieftin, indiferent de marcă și trebuie schimbat măcar o dată pe an. Dacă locuiești într-un oraș foarte poluat, cum e Bucureștiul, filtrul ar trebui schimbat chiar o dată la șase luni. Un filtru nou. curat, poate însemna și un consum normal de carburant.
Verifică manualul de instrucțiuni al automobilului pentru a vedea unde este localizat. Poate să difere, de la o mașină la alta, dar nu prea mult.
Sfat: nu lua niciodată un filtru de aer la mâna a doua.
Cum schimbi becul unui far
Sunt situații când ești nevoit să schimbi becul unui far. Înainte de a începe să-l desfaci, însă, verifică întâi siguranța aferentă acestuia. Se poate să se ardă doar siguranța, iar becul farului să n-aibă nimic. Becul poate fi observat mai greu dacă-i ars, dar o siguranță arsă se vede imediat.
Dacă problema e, totuși, la bec, ai ceva de lucru, pentru că un far nu se desface chiar atât de ușor. Ai ca exemplu Dacia Logan și Sandero din prima generație. Consultă manualul mașinii, pentru că pot exista unele șuruburi de prindere ascunse.