INTERVIU Cum vrea HMD Global să readucă Nokia pe podiumul telefoanelor
Nokia nu mai este liderul telefoanelor, însă ușor revine în atenția publicului. Cum vrea HMD Global să-i facă pe români să se întoarcă la telefoanele finlandezilor?
Nokia are o istorie lungă și a mers în multe direcții de-a lungul anilor. La început, compania producea cizme de cauciuc, însă pentru mulți dintre noi a devenit cunoscută datorită telefoanelor sale.
Practic, la un moment dat, Nokia devenise sinonim cu telefoanele mobile, în același fel în care compania Xerox devenise sinonim cu fotocopierea. A venit iPhone, au venit smartphone-urile și supremația Nokia în domeniul telefoanelor s-a diminuat.
Brandul nu a murit și, datorită companiei finlandeze HMD, care a cumpărat licența Nokia pentru zece ani, Nokia revine în ochii consumatorilor din România și din întreaga lume.
Samsung, Huawei și Apple sunt în continuare cele mai importante companii producătoare de telefoane, însă HMD a înregistrat creșteri puternice în mai multe piețe anul trecut. Cum a reușit și care este strategia pentru viitor?
Ecosistemul Google, foarte important pentru telefoanele Nokia
„Competiția devine din ce în ce mai acerbă, iar strategia noastră este aceeași ca la început când am zis că vrem să creem telefoane unde utilizatorii nu trebuie să fie îngrijorați dacă folosesc cea mai recentă versiune a sistemului de operare”, spune Alberto Matrone, manager pentru România al HMD Global, într-un interviu PLAYTECH.
El susține că HMD are telefoane Nokia care primesc actualizări des este un punct foarte important pentru clienți și că HMD este printre puținele companii care oferă actualizări de platfomă pe toate produsele din portofoliu, nu doar pe produsele high-end. „Cel care a cumpărat Nokia 6 în 2017 cu Android Nougat astăzi folosește Nokia 6 cu Android Pie„.
Firma de cercetare de piață Counterpoint Research susține că HMD Global a înregistrat o creștere de 126% anul trecut. Compania a livrat 17,5 milioane de telefoane în 2018. Totuși, cota de piață a companiei, la nivel global, este estimată la doar 1%.
„În anumite piețe am intrat în top cinci, iar în unele piețe suntem chiar mai bine. România este o piață emblematică pentru brandul Nokia, avem vizibilitate foarte bună. Piața românească este una cheie pentru noi”, comentează Matrone fără a preciza o cotă de piață exactă.
Piața smartphone-urilor din România a trecut de patru milioane de unități anul trecut, iar liderul este Samsung, urmat de Huawei și Apple. Potrivit surselor din industrie, HMD prin Nokia ar fi urcat pe locul patru în piața locală. Albetro Matrone nu a afirmat sau infirmat că așa ar fi cazul. „Ar putea fi, dar ce pot să-ți spun este că suntem în top cinci în România”.
HMD Global nu produce doar smartphone-uri Nokia, ci și telefoane clasice (feature phone) Nokia, iar aici lucrurile merg foarte bine. „Suntem locul întâi ca volum și ca valoare în România pe categoria de feature phone și vrem să capitalizăm în continuare asta. Vedem încă un viitor pentru astfel de dispozitive”, este de părere Matrone.
Managerul HMD este de părere că astfel de telefoane sunt potrivite pentru persoanele în vârstă, dar și pentru persoanele care au nevoie de conectivitte limitată, „care au nevoie de un telefon preconfigurat cu aplicații precum Facebook sau Opera pentru browsing”.
Nokia 9, telefonul cu cinci camere foto
În cadrul MWC, compania a prezentat Nokia 9 Pureview, probabil cel mai interesant telefon al companiei.
Nokia 9 este primul telefon cu cinci camere foto pe spate, iar pentru a realiza acest lucru compania a intrat într-un parteneriat cu Light, compania ce a realizat aparatul foto L16 cu 16 senzori. Nokia a mers într-o direcție diferită față de ceilalți jucători din piață și nu a ales senzori diferiți (unghi larg, zoom etc), ci a mers cu un set de trei senzori monocromi și doi RGB pentru a-ți oferi imagini foarte detaliate.
Software-ul combină informațiile captate de cei cinci senzori și rezultă o imagine mai bună decât una realizată cu un singur senzor.
Odată cu acest sistem de cameră vin și câteva îmbunătățiri software: schimbare profunzimii de câmp după realizarea fotografiei, alegerea unui punct de culoare etc. „Ideea este ca acest telefon să-ți aducă un plus valoare. De exemplu, atunci când te uiți peste pozele vechi de acum două-trei luni și vezi o fotografie pe care ai vrea să o modifici cu Nokia 9 poți schimba punctul de focus, poți schimba intensitatea blur-ului din background. Cu un alt telefon nu poți face asta”, explică Alberto Matrone, manager pentru România al HMD Global.
Managerul companiei nu mi-a confirmat dacă vor mai fi și alte telefoane Nokia cu un astfel de sistem de camere, dar mi-a precizat că parteneriatul cu Light este unul de durată și că există o probabilitate mare să mai vedem astfel de telefoane în viitor.
Legat de 5G, Albetro Matrone mi-a explicat că nu este un punct important pentru companie în acest moment deoarece rețelele nu sunt gata. „2019 nu va fi anul în care rețelele 5G să se implementeze la nivel larg, ci va fi un an în care se vor face multe teste și vom învăța din asta”, explică executivul HMD Global.