16 oct. 2018 | 17:01

Mașinile vechi, respinse la Rabla: ce trebuie să faci ca să n-ai probleme

ACTUALITATE
Mașinile vechi, respinse la Rabla: ce trebuie să faci ca să n-ai probleme

Dacă ai o mașină veche de care vrei să scapi, ar fi bine să o faci până la sfârșitul lui 2018. De la 1 ianuarie 2019, s-ar putea să nu mai poți să dai mașina la Rabla dacă nu îndeplinești un criteriu obligatoriu.

Președintele Administrației Fondului pentru Mediu Cornel Brezuică a declarat că de la 1 ianuarie 2019, mașinile vechi pentru care nu s-a plătit un ITP valabil, nu vor mai putea fi date prin programul Rabla și Rabla Plus.

„Am considerat că ITP-ul este o condiţie obligatorie în ceea ce priveşte casarea unei maşini şi stoparea poluării, deoarece ITP-ul dă dreptul utilizatorului sau proprietarului de autovehicul de a funcţiona, de a circula pe drumurile publice. Atâta timp cât acesta nu are un ITP valabil, nu poate circula. În consecinţă, nu generează nici emisii şi tocmai acesta a fost considerentul pentru care am introdus în actul normativ care este în vigoare, dar cu aplicabilitate începând cu ianuarie 2019, tocmai pentru a nu crea o blocare a pieţei, condiţia de ITP valabil. Deci, dorim să scoatem din circulaţie toate autovehiculele care generează emisii de poluanţi şi să le înlocuim cu unele noi şi mai puţin poluante”, a declarat Cornel Brezuică.

Cu alte cuvinte, dacă ai obiceiul să nu faci inspecția tehnică periodică a mașinii vechi, riști să rămâi cu ea dacă nu vrei să o schimbi:

„Programul este în felul următor: trebuie să casezi o maşină veche de peste 8 ani, înmatriculată, care să aibă şi ITP-ul valabil, deci să genereze emisii, şi să o înlocuieşti cu o maşină nouă pe care ţi-o achiziţionezi în cadrul programului, aplicând pentru bonificaţia respectivă, care poate să ajungă la aproximativ 2.000 de euro dacă emisiile de poluanţi ale autovehiculului nou achiziţionat sunt foarte reduse […]”, mai spune președintele Fondului pentru Mediu.

ITP-ul a devenit de mult timp o condiție obligatorie. O serie de autorități locale, inclusiv unele sectoare din București, nu mai acordă locuri de parcare plătite proprietarilor ale căror automobile nu au un ITP valabil.
„Deci, acel autovehicul, dacă nu circulă, poate fi considerat un deşeu care intră pe obligaţia proprietarului să-l predea unui centru de colectare. Noi vrem să scoatem din circulaţie autovehiculele foarte vechi”, a mai adăugat Brezuică.