De ce aparențele îi păcălesc pe oameni atât de ușor
Ne place să credem că deciziile pe care le luăm sunt cele mai bune și că au la baza lor o doză sănătoasă de logică. Totuși, studiile arată că multe decizii le luăm în funcție de așteptări mai mult decât orice altceva.
Un studiu din 2001 a analizat cum culoarea poate afecta percepția gustului și mirosului. Cercetătorii au făcut un experiment în care le-au oferit unor experți două pahare cu vin – unul cu vin roșu, altul cu vin alb. I-au rugat să descrie fiecare vin. Experții au folosit cuvinte precum „cuișoare”, „mosc” și „fructe roșii zdrobite” pentru vinul roșu, și cuvinte precum „citrice”, „flori”, „lămâi” și „miere” pentru vinul alb.
La final, experții au fost anunțați că ambele vinuri degustate au fost albe, doar că unul din ele primise o doză de colorant roșu. Niciunul din experți nu a realizat că ambele pahare conțineau vin alb, iar acest lucru demonstrează cât de mult se bazează oamenii pe aparențe când vine vorba de percepția asupra lumii.
Într-un alt experiment din 2008, cercetătorii de la CalTech au prezentat unor oameni două pahare cu vin, unul cu eticheta de 5 dolari, iar celălalt cu eticheta de 90 de dolari. Participanților nu li s-a spus că ambele pahare conțineau același vin de 90 de dolari. Cu toate astea, părerile oamenilor au plasat vinul etichetat ca fiind mai ieftin drept inferior celuilalt.
În studiul de mai sus, participanții au fost analizați în tot timpul de un aparat MRI. Astfel, cercetătorii au descoperit că, atunci când oamenii gustau din vinul etichetat ca fiind mai scump, cortexul medial prefrontal era mai activ. Acea zonă din creier are o funcție cognitivă și este considerată esențială în luarea de decizii, planificarea de evenimente și comparația recompenselor.
Ambele studii ne arată cât de ușor ne poate păcăli creierul când se bazează pe percepții. Predispoziția cortexului frontal de a lua decizii în funcție de așteptările create este motivul pentru care oamenii sunt păcăliți atât de ușor de aparențe.