08 sept. 2018 | 16:13

Cum ne-a schimbat social media în ultimii zece ani

ACTUALITATE
Cum ne-a schimbat social media în ultimii zece ani
Teleteria

Social media îmbracă multe forme – de la Facebook, Instagram și Twitter fiind doar câteva din ele. O porțiune bună din viața noastră se desfășoară în aceste medii – conversații cu prieteni, discuții pe grupuri, check-in-uri în tot soiul de locuri, postări mai mult sau mai puțin interesant și timp pierdut pe Newsfeed.

Profesorul cercetător Axel Bruns de la Digital Media Research Centre din QUT a studiat social media din Australia pentru mai bine de zece ani și a oferit un interviu celor de la Science Alert. „Când am început, Facebook încă era un mediu nișat folosit în mare parte de studenții de la facultăți americane și universități din jurul lumii”, a explicat Bruns. „De acolo s-a extins signifiant și a schimbat și datele demografice. Obișnuia să fie o platformă pentru tineri, iar acum ai bunicii oamenilor acolo”.

Mai mult, Facebook a ajuns să fie parte a felului în care noi funcționăm. Spre exemplu, te poți autentifica pe alte site-uri cu Facebook, iar pe tricourile oamenilor vezi hashtag-uri, după cum a subliniat cercetătorul. Totuși, social media ar putea să nu fie chiar acel mediu utopic în care lumea este reunită. „Este o nevoie reală de a îmbunătăți alfabetismul digital”, a spus Burns. „Asta începe prin a te gândi de două ori înainte de a da share la un link pe care îl vezi pe social media. Trebuie să te gândești de unde vine știrea și cât de adevărată ar putea fi”.

Burns a atras atenția asupra unui anumit tip de dezinformare – mai exact, acele informații falsificate în mod intenționat pentru a avea impact politic și pentru a afecta opinia publică. „Într-o perioadă în care nu există prea multe griji cu privire la rolul social media în societate și la ce e folosită – precum știri false, abuzuri, trolling și altele – este incredibil de problematic că nimeni din exteriorul platformelor nu are informații sigure despre ce se petrece”.

Cercetătorul a spus că nu întrevede vreo schimbare prea curând. „Cred că problema, în momentul de față, este că utilizatorii, toți dintre noi, au investit mult în aceste platforme, iar toate rețelele noastre de prietenie sunt pe acestea”, a zis Burns. „Cred că asta s-ar schimba într-un final, dacă vreo alternativă nouă apare și se prezintă cu adevărat într-o manieră inteligentă, drept o alternativă mai bună”.