18 aug. 2018 | 16:50

Mașinile cu volan pe dreapta, interzise oficial în România. Ce faci de acum

ACTUALITATE
Mașinile cu volan pe dreapta, interzise oficial în România. Ce faci de acum

Ultimele două luni au fost cu discuții destul de aprinse pe subiectul mașinilor cu volan pe dreapta. În sfârșit, cazul e rezolvat și acestea nu mai pot fi folosite în România decât în anumite condiții.

Ministrul Transporturilor a decis modificarea regulilor în ceea ce privește mașinile cu volan pe dreapta. Astfel, interzice omologarea în România a acestor mașini. Interdicția va intra în vigoare odată cu publicarea ordinului în Monitorul Oficial.

Proiectul de ordin a fost în dezbatere publică până la finalul lui iulie. A fost semnat în a doua jumătate a lunii august și stabilește clar condițiile pentru mașini cu volan pe dreapta.

Odată cu acest pas, niciun autoturism cu volanul pe partea dreaptă, înmatriculat în afara Uniunea Europeană, nu va mai putea fi înmatriculat în România. Vizate sunt mașinile din Marea Britanie, care va ieși din UE în aproximativ doi ani. Până atunci însă nu va fi o problemă folosirea lor.

Conform datelor oficiale ale RAR, în 2016 în România au fost omologate 6.763 de autoturisme cu volan pe partea dreaptă, în timp ce în 2017 acest număr aproape s-a triplat până la 18.449 autovehicule omologate. Astfel, în doi ani, circa 25.000 de automobile au fost cu volan pe dreapta.

O parte din aceste autovehicule, într-o pondere de 13-14%, au fost respinse la prima prezentare din motive tehnice. Totuși, procentul respingerilor a fost similar cu cel al altor autovehicule second hand prezentate.

Cele mai importante defecțiuni au fost la sistemul electric și de iluminare, sistemul de frânare, șasiu și cabină sau a fost vorba de dificultatea identificării autovehiculelor.

După intrarea în vigoare a interdicției omologării, persoanele care vor să înmatriculeze în România astfel de autovehicule trebuie să recurgă la modificarea poziției postului de conducere de pe partea dreaptă pe partea stângă. Altfel spus, trebuie să transforme mașina într-una „normală” și e foarte probabil ca nimeni să nu-și bată capul cu așa ceva.

Alte prevederi din ordinul ministrului se referă la eliberarea unui duplicat al cărții de identitate a vehiculului, la efectuarea de inspecții tehnice în alte state membre UE, la emisiile poluante, la înmatricularea vehiculelor istorice și la sistemele de încălzire ale vehiculelor.