Inteligența emoțională devine o caracteristică importantă a sistemelor „inteligente”
Progresul tehnologic are ca scop primar încercarea de a facilita interacțiunea dintre oameni sau dintre oameni și mediu. Din acest motiv, cel mai de succes sistem care are la bază inteligența artificială va fi cel care va conține o inteligență emoțională la fel de dezvoltată ca cea prezentă în activitățile umane.
Conceptul de inteligență artificială nu este unul nou, iar în 2017 Bronwyn van der Merwe, director al companiei Fjord din Australia, se așteaptă ca inteligența emoțională să devină un factor de care creatorii să țină cont, atunci când vor crea următoarea generație de sisteme de inteligență artificială, conform ZDNet. Motivul principal este că oamenii vor fi mereu mai atrași de o interacțiune care se aseamănă cu cea umană, spre deosebire de una mecanică.
Implementarea unei tehnologii de acest tip va îmbunătăți abilitatea sistemului de a înțelege input-ul emoțional și de a răspunde direct proporțional cu acesta. Acest lucru presupune o capacitate a mașinăriei de a se adapta continuu la presiunile externe și de a învăța din informațiile pe care le primește, pentru a putea oferi răspunsuri „umane”.
În prezent, aproximativ 52% din oamenii de pe glob interacționează prin aplicații care au la bază un sistem de inteligență artificială. Dintre aceștia, 62% dintre persoane susțin că se simt confortabil să comunice cu un asistent „inteligent”.
Pentru că apetitul consumatorilor pentru un sistem inteligent care poate acționa independent continuă să crească, van der Merwe susține că capacitatea emoțională a unei tehnologii de acest gen va deveni un factor de care utilizatorii vor ține cont. Iar acest aspect va fi cel care va separa un produs bun de unul mediocru. În special pentru că până în 2020 aceasta prezice că în medie oamenii vor avea mai multe conversații cu boți, decât cu o altă persoană.
„Oamenii vor fi probabil mult mai atrași să interacționeze cu boți care au personalitate”, menționează van der Merwe. Atenția pe care inventatorii încep să o acorde acestui aspect se poate observa în planurile companiilor, precum Amazon, Microsoft și Google. Acestea angajează comedieni și scriitori care să le ajute să construiască o personalitate dispozitivelor pe bază de inteligență artificială.
Pentru că sistemele care acționează în mod „inteligent” vor fi adoptate din necesitate, companiile vor trebui să fie transparente, pentru a clădi un mediu de încredere pentru clienții lor. Asta presupune implementarea unei modalități prin care utilizatorii să știe când au de a face cu o mașinărie și când cu un personal uman.
Deși, în mare, inginerii trebuie să țină cont de inteligența emoțională, van der Merwe atrage atenția asupra faptului că această funcție nu va garanta câștigul unei companii pe piață. Și asta pentru că au existat cazuri care s-au soldat cu critici și dezbateri. Spre exemplu, botul Tay.ai, al celor de la Microsoft, a început să împărtășească cu utilizatorii opinii rasiste și instigatoare.
Deși oamenii au empatie și pot înțelege prin raportare la un context, sistemele pe bază de inteligența artificială nu au asemenea funcții avansate. Pe viitor, companiile care vor reuși să implementeze un soi de inteligență emoțională care va permite emiterea unor reacții tipic umane, vor fi cele care cunoaște succes în domeniu.