Cel mai de succes produs al Apple nu e iPhone, ci ceva mult mai important
Apple a făcut în trei luni un profit de 18 miliarde. E imens, dar cât mai poate crește? Ei bine, mult mai mult și asta pentru că Apple, în ultimele două decenii, n-a mai vândut produse, ci cu totul altceva.
iPhone este cel mai de succes produs al Apple, vânzându-se în peste 74 de milioane de unități în trei luni. Apple a vândut iPhone, în timp ce alte companii au vândut „smartphones“. Apple vinde iPad, în timp ce alte companii vând „tablete“ sau „computere portabile“. Minimalismul acesta în denumirea produselor și promovarea lor a dus compania acolo unde doar visul nebun al unui om precum Steve Jobs putea s-o pună. Tim Cook, actualul director, a putut însă să facă asta cu adevărat, nu doar să vorbească. Totuși, unde se mai poate duce Apple? Doar în sus.
M.G. Siegler scrie pe Medium despre cum Apple a devenit precum o companie petrolieră: extrage bani din iPhone, dar cât depozit de iPhone să fie? Adevărul e că Apple nu vinde neapărat iPhone. Înainte de el au fost Apple I și II, iMac și iPod. Ceea ce vinde Apple este imaginea celui mai bun produs pentru tine, ca statut și utilitate. Apoi, este o companie preocupată să se autocanibalizeze, în timp ce altele sunt ocupate să se canibalizeze între ele.
A lansat o iPad mai mică atunci când cea mare încă se vindea bine tocmai pentru că putea să vândă mai mult. A lansat un iPhone mai mare (iPhone 5) și apoi și mai mare (iPhone 6) și apoi și mai mare (iPhone 6 Plus) tocmai pentru că putea să vândă mai mult. Poate că Steve Jobs nu ar fi lansat așa ceva, dar în definitiv nici nu trebuia s-o facă, a făcut-o Tim Cook. Indiferent de director însă această companie a vândut încredere și iluzia că tu ca utilizator și cumpărător ești ceva mai mult decât un depozit cu bani care trebuie scuturat cu fiecare produs.
În momentul în care alegi un iPhone ești, rezumând atitudinea Apple și a designerului Jon Ive, un om stilat, cu bun gust, cu un nivel de trai mediu sau peste medie, și care apreciază ce face un produs și ce le transmite celor din jur. Dacă despre iPhone se poate scrie poezii, alți producător pot produce doar poeme dada. Bill Gates a crescut Microsoft pe ideea „un computer pe fiecare birou“, dar birourile acestea sunt puține. Apple a pus un computer în fiecare buzunar, iar buzunare ai din plin – la pantaloni, la sacou, la palton, la geacă, în geantă etc.
Ce va fi după iPhone?
iPhone nu este vârful Apple, ci este vârful acestei perioade. Mâine poate fi realitatea augmentată de tipul Microsoft HoloLens, dar fiecare tehnologie are vremea ei. Degeaba a făcut Google mare gălăgie cu Glass, dacă acum proiectul a ajuns într-o fază atât de proastă. Apple a fost în aceeași situație când a lansat Newton (se împlinesc în curând 20 de ani), a eșuat, a ajuns aproape de faliment și a revenit cu un smartphone când era util. Uită-te la Apple Watch, ca gadget nu e impresionant, dar Apple l-a crescut în ultimele luni poziționându-l drept un accesoriu fashion și un companion necesar pentru telefonul tău iPhone.
Apple Watch este încă o nișă pe care niciun producător, nici măcar Apple, n-o poate exploata după cum vrea tocmai pentru că, în esență, nu ne trebuie un smartwatch. E un moft care în curând poate deveni un gadget mai bun. Sau nu.
Apple, și este valabil pentru oricare altă companie, nu trebuie să inventeze următorul gadget de care să ne agățăm. Trebuie doar să livreze gadgetul potrivit vremurilor în care ne regăsim de fiecare dată. iPhone este, în prezent, acel gadget. Și odată ales, timp de trei ani, ești sigur că primești actualizări pentru sistemul de operare și că aplicațiile vor fi mereu foarte bune (chiar dacă nu rulează de fiecare dată la fel de bine ca pe cel mai nou). HTC a promis că în 90 de zile livrează Lollipop pe One (M8) și a făcut-o parțial. La Samsung situația e și mai neagră. Rivalul principal pentru Apple are șanse să redevină Microsoft cu unificarea tuturor platformelor sub Windows 10.
Apoi, Apple are buget mare pentru marketing, dar mai rămâne o realitate subliniată de Phil Schiller, directorul de marketing, în 2012. El a spus că ei lansează produsul și oamenii îl fac celebru, atât de bine a ajuns iPhone. Un film premiat la festivalul Sundance a fost realizat cu iPhone 5s. O reclamă Bentley a fost filmată cu iPhone. La fel și o prezentare de modă. Acestea au fost posibile atât datorită telefonului, cât și software-ului disponibil. W
Poți oricând cumpăra un telefon Xiaomi, OnePlus, Oppo și altele, cu specificații impresionante și preț bun. Ai libertate totală, dacă vrei, putând instala aplicații piratate, schimba sistemul de operare, pune altă baterie și multe altele. Totuși, milioane de oameni nu vor așa ceva, vor un telefon și atât. Există nișa celor entuziaști, care își modifică telefoanele în fel și chip și experimentează mult. Aceștia sunt însă puțini și nu mișcă acul profitului.
Știi ce mișcă însă? Previzibilitatea omului în încercarea sa de a impresiona. Spre exemplu, chinezii cu bani oferă produse Apple drept cadouri, acestea devenind ceea ce în trecut era un ceas scump sau un tablou. Aceiași oameni vor cumpăra Apple Watch din aur și-l vor face cadou tocmai pentru imaginea lor. Timpul îl poți măsura și cu un ceas de 10 euro, și cu unul de 1.000 de euro, dar cel din urmă este Rolex, Swatch sau Tissot, placat cu aur ori platină și spune despre tine, la o simplă privire, mai mult decât ai putea spune tu în zece minute. Aproximativ, deși nu la fel, este și iPhone.
Henri Cartier-Bresson, unul dintre cei mai cunoscuți fotografi ai lumii și cel care s-a identificat întreaga viață cu camerele Leica, a spus la un moment dat că poți face poze și cu o cutie de chibrituri, dar el preferă cu Leica. Astfel că atât timp cât oamenii cumpără mai mult decât un produs, rezervorul profitului este nesecat.