27 mai 2025 | 11:47

Service-urile auto se revoltă: „75 de lei pe oră e penibil!” Criza reparațiilor lovește șoferii din plin

AUTO
Service-urile auto se revoltă: „75 de lei pe oră e penibil!” Criza reparațiilor lovește șoferii din plin
Timpi de așteptare uriași: șoferii stau cu lunile fără mașină

Tot mai mulți șoferi care ajung cu mașina lovită în service constată că reparația durează săptămâni întregi, iar în unele cazuri, costurile nu mai pot fi acoperite cu banii primiți de la asigurare. Motivul? Service-urile auto renunță în masă la contractele cu firmele de asigurări, acuzând tarife de manoperă rușinos de mici, de neacoperit în actualul context economic.

Fenomenul capătă amploare în toată țara și amenință să transforme accidentele ușoare într-un adevărat coșmar birocratic și financiar pentru proprietarii de autovehicule. Problemele de fond sunt clare: sumele plătite de asigurători sunt prea mici, iar timpii de reparație se prelungesc pe termen nedeterminat.

Tarife de manoperă de neacceptat: service-urile rup contractele cu asigurătorii

Deși majoritatea service-urilor auto au colaborat ani la rând cu marile societăți de asigurare, realitatea din ultimii ani i-a forțat pe administratori să reevalueze termenii înțelegerilor. În prezent, din ce în ce mai multe unități preferă să refuze dosarele de daună gestionate de asigurători.

Claudius Călinescu, reprezentantul unui service auto, explică de ce, pentru StirileProTV.: „La o societate cu care încă mai avem contract, ora de manoperă este plătită cu 75 de lei fără TVA. În mod normal, pe piața liberă, același serviciu este taxat cu 200-250 de lei.” Diferența este colosală, iar în contextul unei economii unde toate costurile cresc, astfel de tarife devin imposibil de susținut.

Patronii de service-uri spun că au ajuns să lucreze în pierdere. Dan Moraru, administrator, afirmă fără echivoc: „75 de lei ora de manoperă este penibilă.” Cu alte cuvinte, colaborarea cu firmele de asigurări nu mai este rentabilă și, din acest motiv, sute de unități au rupt orice legătură cu aceste companii.

Conform Patronatului Operatorilor de Service Auto, aproape 25% dintre service-urile mici au renunțat la contractele cu asigurătorii în ultimul an. Multe dintre ele au ales să lucreze doar pentru clienții care plătesc direct, aplicând prețuri reale, conforme cu piața.

Această ruptură dintre service-uri și asigurători se reflectă direct în timpul de reparație. Dacă în anii anteriori, o reparație dura între 5 și 10 zile, acum se poate ajunge la 15-30 de zile sau chiar mai mult în marile orașe. Situația e și mai dificilă pentru cei care încearcă să repare în baza unei polițe RCA.

Service-urile mari, de reprezentanță, sunt luate cu asalt, ceea ce agravează blocajul. Între timp, șoferii care vor să repare mașina în regie proprie constată că banii primiți de la asigurator nu ajung nici pentru o parte din lucrare.

Mihai Munteanu, proprietar de service, oferă un exemplu: „Pentru montarea și vopsirea unei bare de protecție, costul real e de aproximativ 1000 de lei + TVA. În regie proprie, asiguratorul plătește doar câteva sute de lei. Diferența o suportă clientul.”

În acest context, este ușor de înțeles de ce tot mai mulți români încep să se teamă de o simplă tamponare: nu doar că reparația durează, dar devine tot mai costisitoare. Iar rețeaua de service-uri care mai acceptă lucrări prin asiguratori se subțiază de la o lună la alta.

Reparațiile auto, mai scumpe ca niciodată

Potrivit Institutului Național de Statistică, reparațiile auto s-au scumpit cu 10,5% în ultimul an. Este una dintre cele mai abrupte creșteri de preț din economie, cauzată atât de scumpirea pieselor de schimb, cât și de deficitul de personal calificat.

În plus, mulți mecanici aleg să plece în străinătate sau să lucreze doar pe cont propriu, contribuind astfel la diminuarea capacității de service disponibile pe plan local. În timp ce șoferii se plâng că nu au unde să-și repare mașina, asiguratorii se apără spunând că prețurile sunt stabilite prin „negocieri comerciale”.

Mădălin Roșu, reprezentantul Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România, afirmă: „Fiecare agent economic este liber să renegocieze sau să înceteze colaborarea dacă termenii contractuali nu mai corespund intereselor sale.” Practic, firmele de asigurări dau vina pe piață și se spală pe mâini.

Până la o reglementare clară, însă, singurii care suferă sunt șoferii de rând. Dacă ești implicat într-un accident, e foarte posibil să plătești din buzunar mai mult decât îți returnează firma de asigurare. Iar timpul de așteptare pentru reparație poate deveni o adevărată epopee.

Concluzie: Lipsa unui cadru echitabil între service-uri și firmele de asigurări riscă să destabilizeze complet piața reparațiilor auto din România. Dacă nu se intervine legislativ sau prin reglementare clară a tarifelor de manoperă, criza va continua să se adâncească, în defavoarea tuturor. Până atunci, te sfătuiesc să citești mai multe despre problemele din industria auto ca să știi la ce să te aștepți dacă ai ghinionul să fii implicat într-un accident rutier.