Semafoarele s-ar putea schimba. La ce ar putea fi bună a patra lumină, cea albă, conform oamenilor de știință
Un nou studiu al Universității de Stat din Carolina de Nord ar putea schimba radical modul în care funcționează traficul rutier.
Cercetătorii americani propun introducerea unei a patra lumini la semafor, albă, care ar permite vehiculelor autonome să coordoneze traficul la intersecții, reducând semnificativ timpii de așteptare.
Sistemul, descris într-o lucrare publicată de IEEE, este conceput pentru viitorul apropiat, când mașinile autonome vor împărți drumurile cu șoferii umani.
Noua fază, numită „white phase”, ar intra în funcțiune doar atunci când un număr suficient de vehicule autonome conectate (CAV – Connected Autonomous Vehicles) se află într-o intersecție, scrie Carscoops.
Mașinile autonome, „dirijorii” traficului rutier
Când semnalul alb s-ar aprinde, el nu ar însemna nici oprire, nici pornire, ci o indicație simplă pentru șoferii umani: să urmeze vehiculul din față, care ar fi un automobil autonom.
Aceste mașini ar deveni astfel „regulatorii” temporari ai intersecției, gestionând fluxul rutier pe baza datelor colective despre trafic.
Potrivit autorului principal al studiului, profesorul Ali Hajbabaie, „faza albă” folosește puterea de calcul a mașinilor autonome pentru a coordona mișcarea vehiculelor. „Roșu va continua să însemne stop, verde, plecare, iar alb, urmărește mașina din față”, a explicat el.
Cercetătorii descriu acest sistem ca o formă de coordonare distribuită, un fel de „inteligență colectivă” a traficului. Fiecare mașină conectată comunică cu celelalte pentru a calcula cele mai eficiente traiectorii și timpi de traversare, evitând opririle inutile și aglomerațiile.
Timpi de așteptare reduși cu până la 94% la semafor
Rezultatele simulate sunt impresionante: întârzierile la semafoare s-ar putea reduce cu valori cuprinse între 3,2% și 94%, în funcție de proporția de vehicule autonome aflate în trafic. În plus, eficiența generală a intersecțiilor ar crește cu aproape 99% față de sistemele clasice de semaforizare.
Totuși, specialiștii admit că implementarea unui astfel de sistem este, deocamdată, doar teoretică. Mașinile complet autonome nu sunt încă suficient de numeroase, iar infrastructura rutieră actuală ar necesita modernizări majore, aproximativ trei sferturi din semafoarele existente ar trebui înlocuite sau adaptate.
Chiar și așa, studiul oferă o imagine asupra unui viitor în care mașinile autonome ar putea elimina blocajele din intersecții și ne-ar putea scăpa, în cele din urmă, de interminabilele lumini roșii.