11 iun. 2025 | 14:45

Produsele românești care nu se mai fabrică în țară. Unde au ajuns să se producă ciocolata Poiana, napolitanele Joe sau cremele Elmiplant

NEWS - HP
Share
Produsele românești care nu se mai fabrică în țară. Unde au ajuns să se producă ciocolata Poiana, napolitanele Joe sau cremele Elmiplant
Marci autohtone care nu se mai fabrica in Romania

Tot mai multe produse cu care românii au crescut și pe care le considerau autentice autohtone nu mai sunt fabricate în țară. Închiderea fabricilor locale de către marile corporații multinaționale a dus la relocarea producției peste graniță. Deși brandurile au supraviețuit, în unele cazuri chiar s-au extins, identitatea lor românească este tot mai discutabilă.

Napolitanele Joe și ciocolata Poiana, gustul copilăriei cu origine externă

Napolitanele Joe, unul dintre cele mai populare produse de acest tip în România, nu mai sunt realizate pe teritoriul țării. Nestlé, deținătorul brandului, a închis fabrica din Timișoara, mutând producția în Ungaria. Astfel, napolitanele ”românești” ajung acum pe rafturile magazinelor ca produse de import, deși numele lor rămâne neschimbat.

Un caz similar, dar mai vechi, este cel al ciocolatei Poiana. În 2009, Mondelez (pe atunci Kraft Foods), a închis fabrica de la Brașov, relocând producția în Bulgaria. De atunci, una dintre cele mai iubite mărci de ciocolată din România nu se mai produce local, deși continuă să fie promovată ca un produs cunoscut românilor.

Elmiplant și Dero, branduri autohtone fabricate în afară

Cremele Elmiplant, cunoscute pentru formula lor blândă și naturalețea promovată intens în reclame, fac parte acum din portofoliul grupului Sarantis.

Deși păstrează imaginea de produs românesc, produsele nu mai sunt fabricate în România, ci în alte unități ale grupului, situate în afara țării. Cea mai recentă schimbare notabilă este închiderea fabricii Unilever de la Ploiești, după mai bine de 50 de ani de activitate. Acolo se producea detergentul Dero, un simbol al gospodăriilor românești.

”Dero, cu două înălbitori” este un slogan care a rezistat generații, dar produsul în sine vine acum exclusiv din import. Potrivit zf.ro, această decizie face parte din strategia grupului Unilever de optimizare a operațiunilor la nivel regional.

Vezi și Produsele românești de la Lidl care vor fi la mare căutare. Au preț redus, iar oferta este valabilă până pe 26 ianuarie!

Cât de românești mai sunt produsele românești?

Mutarea producției peste graniță ridică o întrebare firească: mai pot fi considerate aceste branduri cu adevărat românești? Deși păstrează eticheta, gustul, forma sau mirosul cunoscut, faptul că nu mai sunt realizate în România afectează percepția consumatorilor.

Mai grav este că unele branduri nu au supraviețuit deloc relocării. Fie nu au mai fost competitive pe alte piețe, fie interesul pentru ele a scăzut în absența legăturii directe cu consumatorii români. În plus, închiderea fabricilor locale înseamnă și pierderi de locuri de muncă, slăbirea economiei și diminuarea producției autohtone.

Deși brandurile încă există, ele spun o poveste despre globalizare, despre eficiență economică, dar și despre pierderea unor părți din identitatea industrială a României.

Vezi și Cum să îți dai seama dacă carnea din supermarket este cu adevărat proaspătă. Un măcelar a dezvăluit secretul!