Ordinul de la ANAF care schimbă Codul fiscal din temelii. Obligații noi pentru salariați, pentru firme, asa se explică de ce salariile scad
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/Ordinul-de-la-ANAF-care-schimba-Codul-fiscal-din-temelii-800x450.jpg)
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a emis Ordinul nr. 299/2025, publicat deja în Monitorul Oficial, iar din acest moment fiscalitatea din România cunoaște un nou moment de cotitură. Apar schimbări deosebit de importante pentru salariați, pentru angajatorii lor, dar și pentru românii plătiți cu salariul minim pe economie.
Ce schimbări ne aduce ANAF prin Ordinul nr. 299/2025?
Conform Ordinului, principalele modificări vizează, în primul rând, prelungirea facilității privind cei 300 de lei netaxabili din salariul minim brut pe țară, măsură valabilă pe tot parcursul anului 2025, conform OUG 156/2024.
De asemenea, vorbim despre eliminarea facilităților fiscale pentru angajații din Construcții, IT și Industria Alimentară. Această măsură, după cum indică unele sindicate, ar putea genera scăderi salariale pe aceste sectoare, dar și posibile concedieri, fiindcă angajatorii vor fi nevoiți să majoreze bugetele pentru salarii, fără să aibă parte de o creștere reală a afacerii, care să susțină cheltuieli suplimentare. Eliminarea facilităților fiscale intră în vigoare începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, moment din care angajații acestor sectoare economice vor fi tratați egal din perspectivă fiscală, cu restul salariaților din economie, fără taxe diminuate, fără privilegii.
Ordinul ANAF mai prevede, totodată, introducerea unor categorii distincte de rezerviști voluntari, pentru o evidență clară a contribuțiilor acestora în sistemul public de pensii, în concordanță cu statutul reglementat de Legea 270/2015.
Măsuri de impact pentru milioane de români – apar schimbări și în privința Declarației 112
Nu în ultimul rând, Ordinul emis de ANAF aduce schimbări de substanță și în privința celebrei Declarații 112.
Una dintre modificările importante vizează Anexa 1.1 „Anexa angajator”. Pentru aceasta, conform noilor dispoziții de la ANAF, au fost eliminate rubricile referitoare la angajatorii care aplicau prevederile art. 60, pct. 5 și 7 din Codul fiscal, din secțiunea „Alte date de identificare a plătitorului”.
Noutăți apar și la Anexa 1.2 „Anexa asigurat”. Astfel, a fost eliminată secțiunea dedicată beneficiarilor de facilități fiscale din IT, construcții, agricultură și industria alimentară. În mod firesc, toate căsuțele dedicate facilităților fiscale au dispărut. Totodată, se observă și faptul că au fost eliminate unele părți din secțiunea „Date detaliate privind impozitul pe venit și unele contribuții sociale obligatorii”.
La Anexa 2 „Creanțe fiscale”, ANAF a decis eliminarea pozițiilor referitoare la contribuțiile sociale aferente activităților din domeniile pentru care au fost eliminate facilitățile fiscale.
În continuare, la Anexa 3 „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului” s-a decis, mai nou, introducerea a două noi categorii de asigurați pentru rezerviștii voluntari, respectiv „dispăruți, răpiți sau căzuți în captivitate” și „în perioada în care nu participă la instruire”.
În fine, la Anexa 4 „Tip asigurat”, noutățile sunt mai numeroase, în sensul în care ANAF a decis redenumirea și eliminarea unor tipuri de asigurați, eliminând referirile la facilitățile fiscale din IT, construcții și agricultură. O altă noutate face trimitere la actualizarea referințelor pentru aplicarea măsurii privind suma de 300 de lei netaxată din salariul minim pe economie.
Conform ANAF, contribuabilii nu ar trebui să se îngrojoreze cu privire la procesul de completare al Declarației 112, chiar dacă au fost operate unele modificări ce schimbă semnificativ acest document, deoarece instrucțiunile oferite de autorități au fost actualizate, astfel încât să ofere pas cu pas indicații clare și simplu de urmat.