Nissan pierde teren – Decizia fără precedent pe care trebuie să o ia contructorul japonez pentru a scăpa de „apocalipsă”
Constructorul japonez traversează o criză severă și analizează vânzarea unuia dintre cele mai valoroase active ale sale, estimat la aproape 700 de milioane de dolari, până în martie 2026.
Nissan se confruntă cu una dintre cele mai dificile perioade din istoria sa recentă. Potrivit unui raport publicat de Nikkei Asia, compania intenționează să vândă sediul său central din Yokohama, o clădire emblematică aflată în apropierea gării principale din oraș, pentru a genera lichidități necesare supraviețuirii, scrie publicația CarScoops.
Estimările plasează valoarea proprietății la peste 100 de miliarde de yeni (aproximativ 698 de milioane de dolari).
Decizia radicală vine într-un context marcat de dificultăți financiare grave, agravate de noile tarife vamale impuse de administrația Trump în aprilie.
Japonia, ca și alți producători auto internaționali, resimte presiunea acestor măsuri comerciale, iar Nissan pare a fi printre cei mai afectați.
Un posibil model de vânzare cu leasing
O posibilitate vehiculată este ca Nissan să adopte o strategie similară cu cea folosită anterior de McLaren: vânzarea sediului, urmată de închirierea acestuia pe termen lung pentru a continua activitatea fără întreruperi.
McLaren a vândut în trecut sediul din Woking pentru 237 de milioane de dolari, semnând ulterior un contract de închiriere pe 20 de ani.
Fondurile obținute din vânzare ar putea ajuta Nissan să închidă șapte dintre cele 17 fabrici pe care le deține la nivel global. Compania nu a oferit detalii concrete despre relocarea echipei de conducere sau despre planurile logistice post-vânzare.
Impactul tarifelor impuse de SUA
Tarifele vamale impuse de SUA creează un dezechilibru în lanțul de aprovizionare și obligă producătorii auto japonezi să reevalueze strategiile de distribuție și producție.
Deși Japonia speră la o renegociere rapidă, similară celei dintre SUA și Regatul Unit sau a recentului acord cu China, situația rămâne incertă.
Ministrul nipon al transporturilor a confirmat în această lună întâlniri oficiale cu reprezentanți ai SUA pentru a găsi o soluție.
Între timp, guvernul japonez oferă servicii de consultanță financiară și sprijin pentru întregul lanț de aprovizionare auto.
Masanori Katayama, președintele Asociației Producătorilor Auto din Japonia, a subliniat dificultatea de a stabili cum vor fi împărțite costurile acestor tarife între producători și furnizori: „Nu am decis încă cine va suporta povara, furnizorii de piese sau constructorii auto. Suntem toți în aceeași barcă”.
Vânzarea sediului din Yokohama ar putea fi o soluție temporară pentru Nissan, dar indică o criză profundă, accelerată de condițiile comerciale internaționale nefavorabile.
Dacă Japonia și SUA nu ajung rapid la un compromis privind tarifele, alți mari jucători din industria auto ar putea urma exemplul Nissan.