„Mercedesul cartonat” a reapărut pe şoselele din România. Cât a ajuns să coste un Trabant, în 2025
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/Mercedesul-cartonat-a-reaparut-pe-soselele-din-Romania.-Cat-a-ajuns-sa-coste-un-Trabant-in-2025-0.jpg)
Puțini dintre tinerii de astăzi știu ce a însemnat, cu adevărat, Trabantul pentru generațiile trecute. Supranumit ironic ”Mercedesul cartonat” sau ”Mașina poporului din Germania de Est”, acest automobil legendar a fost una dintre cele mai populare mașini ale anilor ‘70-’80. Deși a fost considerat depășit de noile tehnologii și norme de poluare, Trabantul refuză să dispară de pe șoselele României.
Trabantul, mașina care scrie istorie și în 2025
În 2025, un Trabant din 1986 se vinde cu aproximativ 3.500 de euro, un preț surprinzător pentru o mașină care, în trecut, era considerată una dintre cele mai accesibile opțiuni pentru șoferii din Europa de Est.
Citește și: Mașina românească de care nu ai auzit: renașterea mărcii Tudor
Deși au trecut peste trei decenii de la încetarea producției, Trabantul nu a fost uitat. Pe grupurile dedicate pasionaților de mașini clasice, apar tot mai multe imagini cu exemplare bine întreținute, surprinse în trafic. Un astfel de Trabant, fotografiat recent pe șoselele din România, a devenit viral pe internet, stârnind nostalgie și emoție în rândul celor care au crescut cu acest simbol al epocii trecute. Iată câteva dintre reacțiile oamenilor la vederea Trabantului:
- „Am avut și noi în familia noastră, pe timpul când eram copii! Tăticului meu îi plăcea să-i spună ‘Bijuteria mea nemțească’. Îmi amintesc cu drag de el când îl conducea. Mergeam an de an la mare cu familia și cu Trabantul. Nu am avut niciodată probleme.”
- „Puteți să ziceți ce vreți de BMW-uri… Trabi este o mașinuță bună, o legendă! Și el te duce unde vrei. Bravo proprietarului!”
- „Dar este o mașină superbă Trabantul! Unele costă foarte mult, plus că este și o mașină de epocă!”
- „Pentru timpurile când se vedeau multe pe stradă, erau cele mai economice mașini… Am avut eu un 601 S… Îmi luam soția și copiii, mergeam la țară… Noi, în acele timpuri, pentru a merge la țară, traversam un deal, Momâia, între Curtea de Argeș și Râmnicu Vâlcea, dar nicio mașină nu mă putea depăși când urcam dealul… Nu vedea de fum!”
De ce este Trabantul atât de special
Trabantul a fost produs în fosta Republică Democrată Germană (RDG) timp de peste 30 de ani, între 1957 și 1991. În total, peste 3 milioane de exemplare au ieșit pe porțile fabricii VEB Sachsenring din Zwickau. Mașina a fost proiectată să fie simplă, accesibilă și economică, iar asta a făcut-o incredibil de populară în țările din blocul comunist. În România, era unul dintre modelele preferate de șoferi datorită consumului redus de carburant și a costurilor de întreținere mici.
Dar cel mai cunoscut aspect al Trabantului a fost caroseria sa din Duroplast, un material compozit realizat din bumbac presat cu rășină fenolică, ceea ce i-a adus porecla de „Mercedesul cartonat”. Aceasta îl făcea ușor, dar și vulnerabil la accidente sau intemperii.
Cererea pentru această mașină este în creștere, în special din partea colecționarilor și pasionaților de mașini retro, care o consideră un simbol al unei epoci apuse. Tot mai multe exemplare sunt restaurate și păstrate în colecții private, iar unele chiar transformate în mașini electrice, păstrând astfel spiritul clasic al Trabantului, dar cu tehnologia actuală.