03 feb. 2025 | 11:25

Judeţul din România cu cele mai vechi maşini. Situaţia este deplorabilă, spun specialiştii. Locul ocupat de Bucureşti în top

Știri social
Judeţul din România cu cele mai vechi maşini. Situaţia este deplorabilă, spun specialiştii. Locul ocupat de Bucureşti în top
Judetul cu cele mai multe masini vechi

În România, din cauza bugetului redus şi a accesibilităţii scăzute a vehiculelor noi, majoritatea şoferilor aleg să cumpere maşini second-hand. Statisticile arată că un număr semnificativ de autoturisme au o vechime de peste 15 ani, iar acest lucru reprezintă o problemă pentru siguranţa rutieră. În topul judeţelor cu cele mai vechi maşini se află Buzău, Teleorman, Caraș-Severin şi Mehedinţi. Specialiştii atrag atenţia asupra pericolelor, iar în unele cazuri, conducătorii auto se confruntă cu costuri mari pentru reparaţii.

Judeţele cu cele mai multe maşini vechi

Datele arată că în judeţele Buzău, Teleorman, Caraș-Severin şi Mehedinţi, mai mult de 75% din maşinile înmatriculate au o vechime mai mare de 15 ani.

Aceasta este o situaţie îngrijorătoare, având în vedere că aceste autoturisme sunt în general mai predispuse la avarii, iar siguranţa lor pe drumuri este mult mai scăzută decât a celor noi.

În multe cazuri, şoferii se confruntă cu cheltuieli constante pentru reparaţii, iar unele dintre aceste maşini ajung să aibă kilometri foarte mulţi.

Multe dintre ele au fost importate din alte ţări europene, ceea ce agravează situaţia. În unele cazuri, şoferii recunosc că preferă să cumpere astfel de maşini deoarece nu îşi permit să achizioționeze o maşină nouă.

”A mea are 16 ani și 120.000 de kilometri, e foarte bună”, spune un şofer, potrivit digi24.ro, care adaugă că bugetul mic este principalul motiv pentru care a ales un autoturism la mâna a doua.

Costurile mari de întreţinere

Proprietarii de maşini vechi ajung adesea în service pentru reparaţii, iar cele mai frecvente probleme sunt ruginirea, filtrul de particule, evacuarea şi motorul.

Marius Toader, administrator la un service auto, precizează că este frecvent ca maşinile de 10-15 ani să aibă probleme de acest tip, iar reparaţiile pot deveni costisitoare. Deşi specialiştii recomandă schimbarea acestora, mulţi şoferi nu îşi permit să facă aceste investiţii.

Chiar şi în aceste condiţii, românii preferă să achiziţioneze maşini second-hand, mai ales în contextul în care dobânzile la creditele auto sunt printre cele mai mari din Europa.

Adrian Negrescu, economist, subliniază faptul că România a devenit o piaţă semnificativă pentru importurile de maşini second-hand, ceea ce face ca aceasta să fie percepută drept ”groapa de gunoi” a Europei în privinţa automobilelor vechi.

O soluţie pentru viitor

În ciuda creşterii numărului de maşini vechi, în Capitală şi în judeţele Ilfov, Cluj şi Argeş situaţia este diferită, iar maşinile noi reprezintă o proporţie mai mare.

Acest lucru sugerează o diferenţă semnificativă între zonele rurale şi cele urbane, iar viitorul nu pare a fi prea optimist pentru judeţele cu autoturisme vechi.

Specialiştii recomandă o soluţie de compromis, care să implice încurajarea achiziţionării de maşini mai noi, fie prin subvenţii, fie prin scăderea dobânzilor la creditele auto.

Cu siguranţă, situaţia actuală din România necesită o schimbare, iar măsurile adoptate pe termen lung vor ajuta la îmbunătăţirea siguranţei rutiere, dar şi la reducerea impactului asupra mediului, având în vedere că autoturismele vechi poluează mult mai mult decât cele noi.

Sunt redactor la Playtech.ro, un site de știri care îmi oferă în fiecare zi satisfacția de a face ceea ce îmi place. După ce am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, am ... vezi toate articolele