Îți dă cu piciorul în mașină pe trecerea de pietoni, cine este vinovat. Puțini șoferi cunosc detaliul din lege
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/04/pieton-nervos-pe-trecerea-de-pietoni-lege.jpg)
În România, incidentele dintre pietoni și șoferi continuă să provoace dezbateri aprinse, mai ales în contextul unor situații-limită în trafic. Un astfel de caz a devenit viral după ce un pieton a reacționat violent pe o trecere, lovind cu piciorul portiera unei mașini. Întrebarea care apare: cine e vinovat din punct de vedere legal?
Legislația rutieră din 2025 stabilește clar atât obligațiile șoferilor, cât și pe cele ale pietonilor. Iar în anumite cazuri, chiar dacă un șofer pare să fi greșit, nu înseamnă că pietonul are dreptul să-și facă singur dreptate.
Ce trebuie să respecte pietonii pe trecerea de pietoni
Conform legislației rutiere actuale, pietonii nu au libertate absolută nici măcar pe trecerile semnalizate. Articolul 167 din Codul Rutier interzice, printre altele, traversarea în fața vehiculelor oprite în stații sau prelungirea timpului de traversare. De asemenea, traversarea este permisă doar după o asigurare temeinică, iar orice oprire pe trecere este interzisă dacă aceasta nu e semaforizată.
Articolul 72, alineatul 3, prevede că pietonii trebuie să se asigure înainte de a păși pe carosabil, indiferent de existența marcajului. Dacă se angajează în traversare fără a verifica siguranța deplasării, aceștia pot deveni responsabili în caz de accident.
În cazul unei coliziuni provocate de traversare neregulamentară sau lipsa asigurării, legea transferă responsabilitatea în totalitate pietonului, atâta timp cât șoferul a respectat obligațiile din acel sector.
Reacțiile agresive pot deveni infracțiuni penale
O situație relatată recent de polițistul Daniel Zontea aduce în prim-plan o scenă tensionată: după ce fiul său a fost aproape de un incident pe trecere, un tată a reacționat lovind mașina unui șofer cu piciorul. Gestul, deși cauzat de frustrare, reprezintă în fapt o infracțiune.
Potrivit Codului Penal, astfel de acțiuni pot fi încadrate la distrugere, infracțiune pedepsită cu amendă penală sau chiar cu până la doi ani de închisoare. Dacă vehiculul este avariat, părintele sau pietonul agresor este obligat și să suporte costurile reparațiilor.
În plus, în cazul relatat, copilul traversa strada pe trotinetă, ceea ce contravine reglementărilor. Legea nu permite traversarea cu mijloace de deplasare pe roți, precum bicicletele sau trotinetele, decât dacă acestea sunt conduse pe lângă utilizator.
Șoferul poate fi nevinovat chiar dacă incidentul s-a petrecut pe trecere
În situația descrisă, șoferul a acordat prioritate pietonilor veniți din stânga și s-a pus în mișcare când a considerat că trecerea era liberă. Copilul care venea din dreapta nu a fost observat în timp util, dar nici nu avea voie să traverseze în viteză pe trotinetă.
În astfel de cazuri, șoferul nu poate fi tras la răspundere dacă se dovedește că a acționat conform legii. Pe de altă parte, reacțiile necontrolate ale pietonilor pot atrage consecințe legale neașteptate.
Avocatul Valentin Ciobanu a declarat că „nu ne putem face dreptate singuri cu pumnii și picioarele. Astfel de comportamente trebuie semnalate la Poliție, nu rezolvate prin agresiuni”. Orice formă de violență asupra bunurilor altora, chiar și în trafic, este sancționabilă penal, mai ales când există dovezi clare – imagini video, martori sau sesizări oficiale.
Concluzia: empatia în trafic nu înlocuiește legea
Legea nu face distincție între gesturi justificate moral și cele permise legal. Chiar dacă un pieton se simte nedreptățit sau periclitat, reacțiile violente nu sunt o cale acceptabilă de reacție. În orice incident, autoritățile sunt cele care pot stabili vinovăția și impune sancțiuni.
Pietonii au drepturi, dar și obligații. Iar șoferii sunt obligați să oprească în zona trecerilor doar atunci când există intenția clară de traversare și aceasta este făcută cu respectarea regulilor. Cunoașterea acestor nuanțe poate face diferența între o reacție legală și o faptă penală.