08 dec. 2025 | 11:02

INTERVIU Filmul românesc „CATANE” – proiecții speciale în București și dialoguri exclusive cu actorii Iulia Lumânare și Cristian Bota

ENTERTAINMENT
Share
INTERVIU Filmul românesc „CATANE” - proiecții speciale în București și dialoguri exclusive cu actorii Iulia Lumânare și Cristian Bota
EXCLUSIV
Foto: Iulia Lumânare, actrița principală din filmul românesc CATANE - din 26 ianuarie 2026, la cinema

Așteptat deopotrivă cu entuziasm și curiozitate, „CATANE”, debutul în lungmetraj al Ioanei Mischie, devine unul dintre cele mai discutate proiecte cinematografice ale momentului, înainte chiar de lansarea sa oficială din 26 ianuarie 2026. Filmul românesc, recompensat deja cu premii internaționale pentru scenariu și cu un traseu festivalier impresionant, va avea în perioada 8–14 decembrie primele trei proiecții speciale din București, în prezența echipei. Cu această ocazie, Playtech a stat de vorbă cu actorii principali, Iulia Lumânare și Cristian Bota, pentru a descoperi din culise complexitatea, umorul și tandrețea acestei povești inspirate din realitate.

Making of CATANE

Making of CATANE

Cele trei întâlniri cu publicul vor avea loc la Cinema City AFI Cotroceni, pe 8 decembrie, de la ora 18:00, urmate de două proiecții la Cinema Elvire Popesco, pe 13 decembrie (ora 15:30) și 14 decembrie (ora 13:00). Din distribuția centrală îi vom vedea pe Costel Cașcaval, Iulia Lumânare și Cristian Bota, interpretând inspectorii trimiși într-un sat izolat în care toți localnicii primesc ajutor social, iar realitatea se dovedește mult mai ingenioasă, contradictorie și poetică decât pare. În Catane, oamenii și-au creat propriile reguli pentru a supraviețui, iar vizita inspectorilor devine nu doar o inspecție, ci o incursiune într-o comunitate care funcționează după legi proprii, cu o inventivitate ce oscilează între comic și emoționant.

Filmul marchează și o premieră pentru cinematografia autohtonă: „CATANE” este prima producție verde din România, realizată după principii sustenabile, cu decoruri refolosite, materiale locale și o metodologie inovatoare menită să reducă amprenta de carbon. Ioana Mischie, regizoare consacrată pe plan internațional prin proiectele sale experimentale și prin abordarea transmedia, propune o lume vibrantă, încărcată de culoare, umor și sensibilitate, în care absurditatea devine o cale către adevăruri profunde despre solidaritate, vulnerabilitate și dialog între lumi aparent incompatibile.

Echipa filmului începe, astfel, să contureze întâlnirea cu publicul, oferind o avanpremieră generoasă unui proiect care, în 2026, promite să deschidă discuții importante despre comunitate, supraviețuire și empatie.

Poster CATANE

INTERVIU Iulia Lumânare și Cristian Bota, actorii principali din CATANE

Iulia Lumânare și Cristian Bota, actorii principali din CATANE

Ozana Mazilu (Playtech): Cum ai reacționat prima dată când ai citit scenariul filmului CATANE și ce te-a atras la poveste?

IULIA: A existat o distanță destul de mare de timp între prima întâlnire cu povestea Ioanei Mischie și momentul în care am citit scenariul final. Și prima și a doua oară a fost un amestec de teamă și curiozitate, combo mereu atrăgător pentru mine. Teamă pentru că era vorba despre o poveste dramatică cu chip de comedie și ăsta nu e tocmai un gen familiar mie, am jucat aproape exclusiv în drame, și curiozitate tocmai pentru că îmi doream să abordez și comedia.

Lansarea oficială CATANE, 26 ianuarie 2026

CRISTIAN: Am lucrat la scurtmetrajul „237” și cunoșteam deja povestea. M-a atras de la început, iar personajul meu mi-a plăcut imediat: un tip rârâit, cu ambiții clare, aflat sub influența unui inspector și dispus să asculte de el fără să pună prea multe întrebări. M-a interesat și povestea satului, care deși pare aproape desprinsă dintr-un basm, are rădăcini în fapte reale — o combinație care face scenariul foarte promițător.

Ozana Mazilu (Playtech): Filmul vorbește despre comunitate, empatie și colaborare. Ce înseamnă aceste teme pentru tine, în viața de zi cu zi?

IULIA: Sunt subiecte care mă preocupă zi de zi, atât personal cât și profesional. Sunt foarte ample și interdependente, așa încât nu mă voi lansa în povești cu detalii. Esențializez și spun doar că am nevoie de ele și, când mă lovesc de lipsa sau disfuncționalitatea, fie mă întristează, fie mă înfurie.

CRISTIAN: Elementele acestei lumi înseamnă enorm, dar din păcate sunt pe cale de dispariție. Sunt lucruri simple, de care avem nevoie ca să fim fericiți, dar pe care ura, invidia și egoismul le-au erodat treptat. Trăim într-o societate care se vrea dreaptă, deși nu prea mai este — iar asta ar putea fi oricând tema unui film despre cum ne-am pierdut partea umană.

Lansarea oficială CATANE, 26 ianuarie 2026

„Mai tot filmul a fost o provocare” – Iulia Lumânare, despre experiența la filmările filmului Catane

Ozana Mazilu (Playtech): Care a fost cea mai provocatoare scenă pentru tine, din punct de vedere emoțional sau tehnic?

IULIA: Mai tot filmul a fost o provocare. S-a improvizat mult și, cum spuneam, comedia nu e tocmai cea mai ușoară abordare pentru mine. Procesele mele emoționale o iau pe calea empatiei, ceea ce mă face să reacționez în registrul grav la orice situație. Chiar și când mi se spune un banc, eu trebuie să-mi amintesc că e unul. De cele mai multe ori, glumele mi se par răutăți învelite în staniol. Așa că, nu mi-a fost la îndemână nicio zi de filmare.

CRISTIAN: Nu am avut o scenă anume care să-mi fie cea mai grea, pentru că toate au avut provocări. A trebuit să fiu foarte atent la felul în care vorbesc, pentru că eu nu sunt rârâit și am muncit destul la această particularitate. Iar personajul, deși pare băiatul bun, ascunde intenții mai puțin curate, iar mie mi-a plăcut să urmăresc aceste nuanțe fără să le fac evidente.

Ozana Mazilu (Playtech): Cum a fost lucrul cu Ioana Mischie, aflată la debutul ei în lungmetraj, dar cu o viziune cinematografică atât de clară?

IULIA: Tocmai pentru că viziunea era clară, toată lumea știa pe ce muzică improvizează. Nu prea se poate improviza dacă nu există restricțiile pe care le impune o viziune. Libertatea fără limite nu mai are de ce să se manifeste. Și cred că libertatea era sentimentul pe care l-am avut pe întreaga perioadă a desfășurării producției. Libertate de a explora teritorii necunoscute, de a propune idei și soluții, și de a colabora la ale celorlalți.

CRISTIAN: Cu Ioana m-am înțeles extraordinar încă din prima zi. Este un om special, sensibil, și mă bucur enorm că a reușit să aducă această fragilitate în filmul ei de debut. A fost o bucurie să lucrez cu ea.

Iulia Lumânare, CATANE/Lansarea oficială CATANE, 26 ianuarie 2026

Ozana Mazilu (Playtech): Ați filmat în sate izolate din Munții Apuseni. Cum v-a influențat atmosfera locului jocul actoricesc?

IULIA: Treceam zilnic de la o stare de desfătare (să te trezești cu munții la poalele ferestrei e o desfătare), la dorul de toate lucrurile familiare la care nu mă puteam întoarce după bunul plac. Eliberare de oraș și izolare de lume. Nu aveam semnal acolo, ceea ce seamănă cu ceea ce mi-aș dori să redevină lumea, dar obișnuința cu ceea ce tehnologia face pentru noi e greu de învins. Cam asta e ceea ce avea de simțit și Magda, așa încât, nu pot spune decât că m-a ajutat foarte mult, pentru că Magda nu e tocmai o ființă cerebrală și am avut de furcă cu mine însămi în a vedea lucurile ca ea.

CRISTIAN: Locația a fost superbă, unul dintre cele mai frumoase locuri pe care le-am văzut. Faptul că eram izolați de agitația orașului ne-a prins bine, ne-a ajutat să ne concentrăm și cred că ne-a schimbat pe fiecare în felul lui.

„Un film care vorbește, într-un fel sau altul, despre noi toți” – cum descriu actorii experiența filmărilor din Apuseni

Ozana Mazilu (Playtech): În film apar și actori neprofesioniști. Cum a fost interacțiunea cu ei pe platou?

IULIA: A ajutat la crearea unui sentiment de realitate, dar o realitate cu care noi, ființele citadine, nu mai suntem de multă vreme obișnuiți. Asta, dacă am fost obișnuiți vreodată și nu cumva o cunoaștem doar din povești. Ne-a ancorat în exact realitatea pe care voia Ioana să o readucă la lumină.

CRISTIAN: Mie îmi place să lucrez și cu neprofesioniști, atâta timp cât sunt serioși și implicați. Ei vin adesea cu o emoție sinceră și cu o inocență pe care noi, cei obișnuiți cu platourile, o pierdem uneori.

Ozana Mazilu (Playtech): Există o scenă sau un moment care, în opinia ta, rezumă cel mai bine spiritul filmului?

IULIA: E o secvență care a căzut la montaj. Adică, nu secvența în sine, ci finalul ei. Cei trei inspectori rătăcesc drumul, pentru că sătenii au nevoie de timp să se pregătească și le deviază traseul. Ajung pe un drum care se înfundă și, în film, aici se termină secvența. La filmare, Costel și Cristian au improvizat. Sunetele pădurii îl neliniștesc pe unul dintre ei și celălalt crede că e ursul. Moment în care eu, Magda, mă întorc fugind spre mașină, doar că, pe tocuri fiind, alunec și cad. Costel zice, dând din mâini cu exasperare “Ce faci, Magdo?”. Am fost atât de copleșită de moment, încât nu mă puteam opri din râs. Nici Cristi. Zăceam întinsă pe jos și nu mă puteam ridica, pentru că nu mă puteam opri din râs. M-a ridicat Cristi și am continuat momentul până când s-a dat stop, încercând să ne acoperim unii pe ceilalți. Eram atât de încântați de improvizația noastră, că am făcut-o la fiecare dublă. Am căzut de câteva ori bune, avem și o fotografie cu picioarele noastre, al meu fiind zdrelit. Cristi cred că s-a urcat și pe mașină la una dintre duble. Ioana a tăiat-o la montaj. Ne-a lăsat să ne facem de cap la filmare, să fim liberi, dar a păstrat doar ce a vrut ea. Cam așa a fost făcut filmul.

CRISTIAN: Cred că scena interogatoriului evidențiază cel mai bine contrastul dintre oraș și sat — două lumi diferite, cu probleme și valori diferite. E o scenă care spune multe fără să explice prea mult.

Cristian Bota, CATANE/Lansarea oficială CATANE, 26 ianuarie 2026

Ozana Mazilu (Playtech): Ce ai învățat din această experiență artistică, fie despre actorie, fie despre oameni?

IULIA: În actorie, cred că mi-am încercat puterile cu ceva ce nu e chiar pe măsura mea și nu mi-e foarte limpede dacă am reușit să fiu convingătoare. Chiar sunt curioasă de părerile celor care îl vor vedea.

CRISTIAN: Pentru mine, proiectul acesta a fost o reîntoarcere la esențial. Am redescoperit cât de important e să simplifici, să construiești un personaj din detalii mici și sincere. Și am învățat că, uneori, mai puțin chiar înseamnă mai mult.

Ozana Mazilu (Playtech): Cum ai descrie CATANE în trei cuvinte care surprind esența lui?

IULIA: Culoare. Tandrețe. Inocență.

CRISTIAN: Basm. Fragil. Emoționant.

Ozana Mazilu (Playtech): Dacă ar fi să inviți publicul la cinema într-o singură frază, ce le-ai spune?

IULIA: I-aș spune că filmul e o escapadă, ca o fugă neprogramată până la munte, dar care ar putea să devină o experiență de povestit și altora.

CRISTIAN: Vă invit să vedeți un film special care, într-un fel sau altul, vorbește despre noi toți.

Așadar, „Catane” se conturează nu doar ca un film necesar, ci ca un reminder delicat despre umanitate într-o lume care uită adesea să mai privească în jur. În dialogurile cu Iulia Lumânare și Cristian Bota revine aceeași idee esențială: dincolo de comedie, culoare și improvizație, filmul este o experiență de reconectare — cu comunitatea, cu ritmul firesc al vieții și, poate cel mai important, cu noi înșine. Din 26 ianuarie 2026, poți vedea și tu povestea la cinema.