Inteligența artificială ar putea schimba modul în care conduci o mașină pentru totdeauna. Parteneriatul NVIDIA – GM, mai relevant decât ai crede
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/inside-the-2025-ces-trade-show-125461-125461-125461-125461-125461-topaz-face-upscale-4x-scaled.jpeg)
Industria auto trece printr-o transformare profundă, iar una dintre cele mai importante colaborări recente promite să redefinească modul în care vei interacționa cu mașina ta. General Motors și Nvidia au anunțat un parteneriat strategic care vizează integrarea tehnologiilor de inteligență artificială în viitoarele generații de automobile, fabrici și sisteme autonome. Deși nu este primul pas al GM în direcția automatizării, schimbarea de strategie după colapsul diviziei Cruise marchează o abordare mai matură și mai realistă asupra viitorului condusului asistat sau automatizat.
În centrul acestui parteneriat stă tehnologia de procesare de înaltă performanță dezvoltată de Nvidia, gândită special pentru a susține sistemele avansate de asistență la condus (ADAS) și, pe termen lung, capacitățile autonome ale vehiculelor.
Nvidia oferă creierul, GM oferă mașina
Miezul tehnologic al acestei colaborări este reprezentat de platforma Nvidia Drive AGX, un sistem de tip „system-on-a-chip” (SoC) ce oferă o putere de calcul uluitoare. Cele două versiuni de referință, AGX Orin și AGX Thor, pot realiza între 254 și 1.000 de trilioane de operațiuni pe secundă. În contextul mașinilor moderne, această performanță permite analiza în timp real a datelor provenite de la camere, radare și senzori, interpretarea semnelor de circulație, urmărirea traiectoriilor și luarea deciziilor aproape instantanee.
Pentru GM, beneficiile sunt clare: fără a dezvolta propriile procesoare, compania americană accesează cea mai nouă tehnologie AI și își poate concentra resursele pe integrarea acesteia în vehiculele proprii. Deocamdată, GM nu a anunțat oficial care dintre platformele Nvidia va fi folosită în producția de serie, dar faptul că urmărește dezvoltarea nivelurilor 2+ de automatizare (unde mașina poate executa singură o parte din manevre, dar șoferul trebuie să rămână atent) arată o orientare spre siguranță și eficiență, nu doar spre spectacol tehnologic.
În prezent, sistemul Super Cruise este deja disponibil pe peste 360.000 de vehicule GM și permite condusul fără mâini pe sute de mii de kilometri de drumuri. Următorul pas va fi probabil extinderea acestei tehnologii la mai multe modele și adăugarea unor funcții avansate bazate pe AI.
Lecția eșecului Cruise și un nou început
Până nu demult, GM paria pe divizia Cruise pentru a intra în liga marilor jucători ai vehiculelor autonome. Însă un accident grav și consecințele legale și reputaționale au dus la închiderea proiectului în 2024. De atunci, compania a reorientat investițiile spre dezvoltări realiste, în care șoferul rămâne implicat, dar este asistat de sisteme din ce în ce mai inteligente.
În parteneriatul cu Nvidia, GM pare să fi învățat din greșeli și să adopte un ritm mai precaut. În loc să promită mașini complet autonome pe termen scurt, pune accent pe creșterea gradului de siguranță, confort și predicție prin tehnologii ADAS îmbunătățite. Această abordare ar putea convinge publicul larg să accepte treptat ideea condusului semi-autonom, fără riscurile pe care le presupune lansarea prematură a unui sistem complet autonom.
Cursa continuă, dar cu reguli noi
În timp ce Tesla promite lansarea unui serviciu robotaxi în Austin și Waymo deja operează vehicule autonome la scară mică, restul industriei auto rămâne în etapa de consolidare. GM se alătură altor giganți precum Mercedes-Benz, Volvo și Toyota, care colaborează deja cu Nvidia pentru integrarea inteligenței artificiale în produsele lor. Este o recunoaștere tacită că drumul spre autonomie completă nu va fi unul rapid, ci gradual, iar cheia este colaborarea între producători auto și companii specializate în AI.
Pentru tine, asta înseamnă că următoarea mașină ar putea ști să schimbe banda, să adapteze viteza în trafic sau chiar să parcheze singură – nu pentru că ai cumpărat o mașină de lux, ci pentru că AI-ul a devenit noul standard în industrie, conform Autoblog.com.