Distanța de la care încep să măsoare viteza noile radare pe trepied. Frânarea bruscă nu mai funcționează
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/04/Distanta-de-la-care-incep-sa-masoare-viteza-noile-radare-pe-trepied.-Franarea-brusca-nu-mai-functioneaza.jpeg)
Pentru șoferii care obișnuiau să frâneze brusc la vederea unui echipaj de poliție, veștile din 2025 nu sunt deloc îmbucurătoare. Noile radare pe trepied, recent introduse în dotarea Poliției Rutiere, schimbă complet regulile jocului în trafic. Aceste echipamente performante pot înregistra viteza unei mașini de la distanțe de peste 1.500 de metri, ceea ce face aproape imposibilă evitarea sancțiunii printr-o simplă reducere rapidă de viteză.
Noile radare, vigilente de la distanță mare
La începutul acestui an, autoritățile au introdus 700 de radare mobile pe trepied, în cadrul unei campanii de modernizare a sistemelor de monitorizare rutieră. Acestea funcționează non-stop, filmând și înregistrând traficul în zonele unde sunt amplasate. Informațiile captate sunt apoi transferate către un server securizat al Ministerului Afacerilor Interne, unde sunt analizate pentru identificarea șoferilor care încalcă regulile.
Spre deosebire de radarele clasice, noile aparate pot detecta cu acuratețe viteza unui vehicul de la peste 1.000 de metri, iar în unele cazuri chiar și de la 1.500 de metri. Asta înseamnă că, în momentul în care un conducător auto observă echipamentul, datele despre viteza sa au fost deja colectate.
Frânarea bruscă, utilizarea detectoarelor radar sau “ascunderea” în spatele altui autoturism nu mai oferă nicio garanție de evitare a amenzii. Tehnologia avansată a acestor dispozitive, inclusiv senzori anti-bruiere, le permite să măsoare rapid viteza și chiar distanța între vehicule, fără ca șoferul să își dea seama.
Este important de menționat că doar radarele montate pe autospecialele aflate în mișcare pot înregistra viteza în mers. Pistoalele radar, în schimb, necesită o poziție statică, dar au o precizie extrem de mare și o limită superioară de detecție a vitezei de până la 320 km/h.
Limitele de viteză în 2025 și sancțiunile aferente
Pentru a evita sancțiunile, șoferii trebuie să respecte limitele de viteză stabilite prin noul Cod Rutier 2025:
- 50 km/h în localități;
- 90 km/h pe drumurile județene sau naționale;
- 100 km/h pe drumurile europene;
- 120 km/h pe drumurile expres;
- 130 km/h pe autostrăzi.
Depășirea cu până la 10 km/h peste limită nu este sancționată, însă dincolo de această marjă, amenzile cresc semnificativ:
- 10-20 km/h peste: 2-3 puncte de amendă;
- 21-30 km/h: 4-5 puncte;
- 31-40 km/h: 6-8 puncte;
- Peste 41 km/h: 9-20 puncte de penalizare.
Pentru depășiri extreme, de peste 50 km/h, permisul este suspendat pentru 90 de zile. Iar dacă viteza este cu peste 70 km/h peste limita legală, șoferul rămâne fără permis 120 de zile.
În concluzie, tehnologia de ultimă generație folosită de Poliția Rutieră în 2025 elimină orice “scăpare” în fața legii. Noile radare pe trepied sunt greu de evitat, iar singura soluție reală pentru șoferi este respectarea regulilor de circulație. Într-un trafic tot mai supravegheat și mai controlat, prevenția rămâne cheia.