17 feb. 2025 | 10:00

Detaliul de la mașinile Tesla ”bătut în cuie” de Elon Musk. Totul a plecat de la garajul închiriat al celui mai bogat om din lume

AUTO
Detaliul de la mașinile Tesla ”bătut în cuie” de Elon Musk. Totul a plecat de la garajul închiriat al celui mai bogat om din lume

Poziționarea portului de încărcare la mașinile electrice nu pare, la prima vedere, un detaliu esențial. Totuși, la Tesla, această alegere a devenit un standard în industrie, influențând și alte companii auto. Ceea ce este surprinzător este faptul că această decizie nu a fost luată pe baza unor studii complexe de ergonomie sau de inginerie avansată, ci dintr-un motiv mult mai banal: garajul închiriat al lui Elon Musk din Bel Air.

Cum a ajuns Tesla să dicteze standardul în industrie

În cazul mașinilor cu motoare termice, poziționarea bușonului de combustibil nu este o problemă majoră, deoarece stațiile de alimentare sunt concepute pentru a deservi orice model, iar furtunurile sunt suficient de lungi. Însă, pentru vehiculele electrice, infrastructura de încărcare a jucat un rol crucial în standardizarea portului de încărcare.

Tesla a devenit liderul pieței EV, iar rețeaua sa de Superchargere a ajuns să impună noi reguli. În timp ce unele modele au portul în față sau în lateral, Tesla a ales să-l plaseze pe partea stângă a mașinii, în colțul din spate. Motivul? Elon Musk a vrut să evite să se împiedice de cabluri în garajul său închiriat.

Decizia „de garaj” care a schimbat designul Tesla

Potrivit lui Peter Rawlinson, CEO-ul Lucid și fost inginer la Tesla, acest detaliu a fost decis într-un mod surprinzător de simplu. Rawlinson a povestit că, în timpul dezvoltării Model S, a sugerat ca portul de încărcare să fie poziționat în fața ușii șoferului, deasupra roții, însă Musk a respins ideea.

Motivul lui Musk? „Nu se potrivește cu garajul meu din Bel Air”. Mai exact, el a considerat că, dacă portul ar fi fost în față, cablul s-ar fi întins prin mijlocul garajului, iar acest lucru ar fi crescut riscul de a se împiedica de el. Astfel, s-a decis mutarea acestuia în partea stângă-spate, pentru o mai bună compatibilitate cu spațiul său de parcare.

Alte branduri urmează exemplul Tesla

Această alegere a devenit un standard neoficial, întrucât rețeaua de Superchargere Tesla este acum folosită de tot mai multe companii auto. Modelele care doresc să fie compatibile cu această infrastructură sunt nevoite să își plaseze portul de încărcare exact în locul stabilit de Musk, chiar dacă nu există un motiv tehnic clar pentru asta.

Un exemplu clar este SUV-ul Lucid Gravity. Deși primul model al companiei, Lucid Air, a avut portul amplasat în față, după viziunea inițială a lui Rawlinson, Gravity a mutat portul în partea din spate, ca la Tesla. Acest lucru arată cât de mult a influențat Tesla întreaga industrie EV, chiar și prin alegeri inițial aparent banale.

Concluzie: detalii mici, impact mare

Ceea ce părea o decizie personală luată de Musk în funcție de nevoile sale proprii a ajuns să definească industria vehiculelor electrice. Poziționarea portului de încărcare nu mai este doar un detaliu tehnic, ci un element influențat de standardele impuse de Tesla.

Astăzi, pe măsură ce mai multe companii adoptă standardul Supercharger, ele sunt nevoite să își adapteze designul mașinilor pentru a se alinia acestei rețele. Astfel, decizia unui singur om, bazată pe amenajarea unui garaj din Bel Air, a ajuns să schimbe viitorul mobilității electrice, conform CarScoops.