De ce majoritatea mașinilor electrice nu sunt eficiente: viziunea fostului CEO Lucid
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/02/masini-electrice-1.jpg)
Peter Rawlinson, fostul CEO al Lucid Motors, are o viziune diferită asupra industriei mașinilor electrice. Pentru el, trecerea la vehiculele electrice nu ar trebui să fie doar despre reducerea emisiilor, ci despre construirea unor mașini mai bune, mai eficiente.
„Poți obține autonomie prin două metode: mărind capacitatea bateriei sau crescând eficiența”, explică Rawlinson, pentru Autocar.co.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/02/petere-rawlinson-800x530.jpg)
Peter Rawlinson, fostul CEO al Lucid Motors
Din păcate, majoritatea producătorilor au ales prima variantă, făcând EV-urile mai grele, mai scumpe și mai puțin dinamice. Lucid adoptă o altă abordare, reușind să creeze modele care ating autonomii record fără a supradimensiona bateria.
Lucid Air Pure este, conform lui Rawlinson, „cea mai eficientă mașină de serie din istorie”. Aceasta combină un motor electric compact și un invertor integrat, maximizând performanța fără a compromite consumul de energie. Această tehnologie permite Lucid să atingă 500 mile autonomie fără a folosi o baterie uriașă, păstrând mașina agilă și plăcută la condus.
Mitul autonomiei și problema bateriilor mari
Unul dintre cele mai mari neajunsuri ale pieței EV, spune Rawlinson, este obsesia pentru autonomie, fără a lua în considerare eficiența. Majoritatea producătorilor cresc dimensiunea bateriei pentru a oferi mai mulți kilometri per încărcare, ceea ce duce la costuri ridicate și vehicule mai greoaie.
Lucid demonstrează că un EV bine proiectat poate avea autonomie mare și fără o baterie supradimensionată.
„Eficiența fundamentală nu doar că reduce costurile, ci face ca mașina să fie mai ușoară, mai agilă și mai plăcută la condus”, afirmă fostul CEO.
Această abordare are și un impact pozitiv asupra mediului. „Dacă ai o eficiența dublă, ai nevoie de jumătate din baterie, ceea ce înseamnă mai puține mine de litiu, mai puțin cobalt și nichel extrase „, explică Rawlinson. Asta reduce dependența de minerale rare și face EV-urile mai sustenabile.
Viitorul mașinilor electrice: eficiența, nu bateriile masive
Rawlinson critică abordarea industriei faȓă de tehnologia solid-state, care promite baterii mai mici și mai dense energetic, dar care în realitate nu este încă fezabilă la scară largă. „De opt ani ofer un pachet de baterii Lucid oricărei companii care dezvoltă solid-state, pentru a-și demonstra tehnologia. Nimeni nu a acceptat până acum”, spune el.
Pe de altă parte, este optimist în privința bateriilor LFP (litiu-fier-fosfat), care devin din ce în ce mai competitive faȓă de bateriile tradiționale NMC (nichel-mangan-cobalt), având costuri mai mici și o durabilitate mai mare.
Așadar, în final, Rawlinson consideră că stagnarea vânzărilor de EV-uri se datorează faptului că multe dintre ele „nu sunt bune”. Probleme precum autonomia scăzută, folosirea componentelor ieftine și infrastructura de încărcare deficitară fac tranziția la electrice dificilă pentru mulți consumatori.
Soluția? Eficiența, în loc de baterii supradimensionate.
„Dacă industria înțelege acest lucru, EV-urile vor deveni mai accesibile, mai performante și mai plăcute la condus”, conchide Rawlinson.