Dacia continuă să fie mașina românilor, dar Toyota, Skoda și Volkswagen vin tare din urmă. Radiografia pieței auto din România
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/03/logan-xx-topaz-text-lighting-color-upscale-4x-topaz-upscale-3x-scaled.jpeg)
Industria auto din România continuă să evolueze într-un ritm alert, cu schimbări importante în preferințele consumatorilor. Dacia își păstrează poziția dominantă, dar concurența din partea brandurilor internaționale precum Toyota, Skoda și Volkswagen devine din ce în ce mai puternică. Analizând datele înmatriculărilor de autoturisme noi din luna februarie 2025, conform APIA, observăm o creștere a pieței auto de +5,4% față de aceeași perioadă a anului trecut, dar și o scădere a înmatriculărilor de mașini electrice.
Dacia rămâne lider, dar concurența devine tot mai acerbă
Dacia continuă să fie alegerea preferată a românilor, cu 3.532 de unități înmatriculate în luna februarie 2025, ceea ce reprezintă o creștere de 6,5% față de aceeași lună a anului trecut. Pe ansamblul anului, marca autohtonă a înregistrat 7.542 de unități vândute, cu o creștere de 3,8%.
Modelele Dacia rămân printre cele mai populare, însă vânzările variază în funcție de model:
• Dacia Duster – 1.115 unități (-10,1% față de februarie 2024)
• Dacia Logan – 1.069 unități (+10,1%)
• Dacia Sandero – 688 unități (+77,8%)
• Dacia Spring (electric) – 344 unități (-23,7%)
Deși Dacia domină segmentul de volum, alte mărci încep să câștige teren, în special pe segmentele superioare și în zona hibridelor și electrificatelor.
Toyota, Skoda și Volkswagen înregistrează creșteri spectaculoase
Dacă Dacia își menține prima poziție, Toyota, Skoda și Volkswagen au avut creșteri impresionante, semnalând o schimbare în preferințele consumatorilor.
• Toyota a înmatriculat 1.005 unități în februarie, o creștere de 20,5% față de aceeași perioadă a anului trecut. La nivel anual, marca a vândut 1.949 de unități, cu un avans de 6,8%.
• Skoda a înregistrat 878 de unități în februarie (+8,8%), cu un total anual de 1.770 unități (+4,1%). Modelul Octavia a fost cel mai vândut, cu 424 de unități (+19,4%).
• Volkswagen a avut o performanță remarcabilă, cu 842 de unități înmatriculate în februarie, reprezentând o creștere spectaculoasă de 40,3%. Pe tot anul, marca a vândut 1.673 de unități (+23,6%).
Segmentul SUV domină piața auto
SUV-urile continuă să fie cele mai căutate modele în România, deținând 47,8% din totalul vânzărilor. Acest segment a înregistrat o creștere de +2,4% față de anul precedent. Pe locul doi se află clasa C, cu o cotă de 28,8%, iar pe locul trei clasa B, cu 14,1%.
În funcție de modele, Dacia Duster rămâne cel mai bine vândut SUV, dar și Toyota RAV4 și Skoda Kodiaq câștigă teren.
Ce se întâmplă cu mașinile electrice?
Deși segmentul autoturismelor „electrificate” (electrice, plug-in hybrid și full hybrid) continuă să crească, atingând o cotă de 27,7%, vânzările de mașini 100% electrice au scăzut puternic.
•Autoturismele full electrice au scăzut cu -34,8%, ajungând la doar 6,1% din totalul pieței.
•Autoturismele plug-in hybrid au înregistrat o creștere modestă, ajungând la o cotă de 5,4% (+1% față de anul trecut).
•Cele mai populare modele electrice au fost:
• Dacia Spring – 344 unități (-23,7%)
• Leapmotor T03 – 51 unități
• Tesla Model 3 – 45 unități
În segmentul plug-in hybrid, cele mai vândute modele au fost:
• Volkswagen Golf – 71 unități
• Ford Kuga – 59 unități
• Toyota RAV4 – 34 unități
Pe de altă parte, segmentul full hybrid crește rapid, cu o cotă de 16,2%, datorită succesului modelelor Toyota și Dacia.
• Toyota RAV4 Hybrid – 271 unități
• Dacia Duster Hybrid – 307 unități
• Toyota Yaris Cross – 167 unități
Toyota rămâne lider pe piața hibridelor, urmată de Dacia și MG.
Concluzii: o piață auto în continuă schimbare
Piața auto din România continuă să crească, dar cu schimbări semnificative în tendințele de achiziție:
• Dacia își păstrează poziția de lider, dar trebuie să facă față unei concurențe tot mai agresive din partea Toyota, Skoda și Volkswagen.
• SUV-urile domină piața, iar segmentul acestora crește în continuare.
• Vânzările de mașini electrice scad, dar hibridele și plug-in hibridele continuă să câștige teren.
• Toyota rămâne lider pe segmentul hibridelor, în timp ce Volkswagen crește pe partea de plug-in hybrid.
Pe măsură ce tot mai mulți producători își diversifică oferta și aduc noi tehnologii pe piață, consumatorii români au tot mai multe opțiuni atractive. Viitorul pieței auto din România pare să fie unul al diversificării și al tranziției treptate către mobilitatea electrică și hibridă.