Cum îți ia Uber mai mulți bani fără să știi: algoritmul care umflă prețul și taie din plata șoferilor
Un nou studiu realizat de Columbia Business School ridică semne de întrebare majore asupra practicilor Uber în ceea ce privește stabilirea tarifelor și plata șoferilor. Pe scurt, cercetătorii americani acuză compania că a folosit un algoritm opac pentru a crește dramatic profiturile, în defavoarea atât a clienților, cât și a partenerilor săi.
Studiul, bazat pe analiza a peste 24.000 de curse în SUA și peste 2 milioane de cereri de transport, arată cum Uber a implementat un sistem de „discriminare algoritmică a prețului”. În termeni simpli, software-ul ar identifica cine e dispus să plătească mai mult sau să accepte mai puțin – și acționează în consecință. Asta înseamnă că, în mod „selectiv, sistematic și opac”, utilizatorii sunt taxați mai mult, iar șoferii sunt plătiți mai puțin.
În mod concret, după introducerea sistemului de „upfront pricing” (preț afișat dinainte), Uber și-a crescut procentul încasărilor din curse (așa-numitul take rate) de la aproximativ 32% la peste 42% în SUA până la finalul lui 2024. În Marea Britanie, un studiu similar publicat de Universitatea Oxford săptămâna trecută arată o creștere de la 25% la 29%, cu vârfuri care ajung și la 50%.
De ce „prețul dinainte” nu e chiar atât de transparent pe cât pare
Uber susține că prețurile afișate dinainte sunt în avantajul tuturor: pasagerii știu cât vor plăti, iar șoferii pot decide dacă acceptă cursa. Însă cercetările recente sugerează că această transparență aparentă maschează un mecanism sofisticat de maximizare a profiturilor companiei, în detrimentul celor două categorii esențiale: clienții și partenerii.
Potrivit autorului raportului american, profesorul Len Sherman, compania folosește datele pe care le deține despre comportamentul utilizatorilor pentru a evalua cine ar fi dispus să plătească mai mult sau să accepte o plată mai mică. „Sunt impresionat de ce au reușit să facă”, a spus Sherman – dar nu într-un sens pozitiv.
Uber se apără susținând că algoritmii săi nu personalizează tarifele în funcție de datele individuale ale utilizatorilor, ci doar în funcție de cererea și oferta în timp real. Cu toate acestea, rezultatele celor două studii academice par să sugereze exact contrariul: un sistem care generează în mod activ inechitate, chiar dacă mascată sub un strat de „eficiență tehnologică”.
Acest tip de sistem nu este doar o evoluție a vechiului „surge pricing” – care creștea tariful în perioade aglomerate –, ci o rafinare cu mult mai subtilă, care variază atât prețul cursei pentru client, cât și plata oferită șoferului, fără o justificare transparentă.
Uber în centrul controverselor: din tribunal în algoritm
Aceste descoperiri vin într-un moment în care Uber încă se confruntă cu ecourile altor scandaluri și decizii legale. În 2021, Curtea Supremă din Marea Britanie a stabilit că șoferii Uber trebuie să fie considerați angajați, nu colaboratori independenți, având dreptul la salariu minim și concediu plătit. În 2022, Uber Files, o anchetă jurnalistică internațională, a scos la iveală tactici controversate de lobby, manipulare și evitare a reglementărilor în zeci de țări.
În acest context, noile date vin să contureze o imagine tot mai clară: în ciuda promisiunilor de transparență și echitate, Uber continuă să opereze cu metode cel puțin discutabile din punct de vedere etic. Cifrele nu mint: compania a raportat în 2024 un profit de 6,9 miliarde de dolari, în condițiile în care în 2022 înregistra pierderi de 303 milioane. Acest salt spectaculos financiar coincide cu introducerea noilor algoritmi.
În fața acestor acuzații, Uber insistă că fiecare șofer primește cel puțin salariul minim național și că sistemul său nu discriminează. Totuși, lipsa de transparență a algoritmilor și concluziile clare ale cercetărilor academice ridică semne de întrebare serioase. Nu e prima oară când o companie tech se află în centrul unei controverse legate de modul în care exploatează datele utilizatorilor pentru profit – dar cazul Uber este cu atât mai grav cu cât afectează în mod direct veniturile a mii de oameni.
Dacă folosești Uber, merită să știi că prețul afișat nu e întotdeauna stabilit corect sau echitabil. Poate fi influențat de un algoritm care decide că ești dispus să plătești mai mult. Iar dacă ești șofer, e posibil ca ceea ce câștigi să fie tot mai puțin, fără ca tu să poți contesta mecanismul. Într-o lume tot mai guvernată de AI, întrebarea nu este doar cât plătim, ci și cui și pentru ce.