27 mai 2025 | 14:08

Cu Tesla spre Everest… pe benzină: soluția inedită a unui aventurier chinez

AUTO
Cu Tesla spre Everest... pe benzină: soluția inedită a unui aventurier chinez
Între performanță și paradox: ce viitor au soluțiile „hibride de urgență”?

Într-o epocă în care vehiculele electrice simbolizează viitorul sustenabil și inovația ecologică, un proprietar de Tesla Model Y din China a ales o cale surprinzătoare pentru a depăși limitele tehnologiei moderne. Încercând să ajungă cu SUV-ul său electric până la baza muntelui Everest, situată la peste 5.300 metri altitudine, acesta și-a instalat… un generator pe benzină în spatele mașinii. Soluția, demnă de un film de comedie futuristă, a devenit virală pe rețelele sociale din China, stârnind dezbateri aprinse despre autonomia vehiculelor electrice și ironii la adresa celebrei mărci americane.

Generatoare în era electrică: improvizație sau pragmatism?

Călătoria temerarului chinez nu a fost una obișnuită. Pentru a traversa distanțele vaste și slab electrificate din zona Himalayei, acesta a decis să monteze în spatele Tesla Model Y un generator de 8 kW, alimentat cu benzină. Practic, și-a creat un range extender artizanal, inspirat poate din soluțiile hibride clasice, dar cu o abordare mai rudimentară.

Spre deosebire de mașinile plug-in hibride, care pot încărca bateria în timpul mersului, generatorul improvizat putea funcționa doar când mașina staționa. Asta însemna o încărcare lentă, echivalentă cu prizele casnice, cu un timp estimat de aproximativ 9 ore și jumătate pentru o încărcare completă. Totuși, șoferul nu a intenționat niciodată să încarce bateria până la capăt, ci doar să asigure suficientă energie pentru a ajunge la următoarea stație de încărcare, rare în regiunea Everestului.

Foto: Piataauto.md

Mai problematic a fost faptul că, la altitudini de peste 5.000 metri, generatorul și-a pierdut din eficiență din cauza lipsei de oxigen. Puterea electrică scădea dramatic la doar 3 kW, ceea ce însemna o autonomie adăugată de doar 19 kilometri pentru fiecare oră de încărcare. În ciuda acestui inconvenient, proprietarul a fost mulțumit de soluție și chiar a declarat că intenționează să exploreze mai departe zone izolate din Himalaya.

Reacții online: patriotism electric și ironii la adresa Tesla

După ce povestea a devenit virală, rețelele sociale chineze au fost împânzite de comentarii. Mulți utilizatori l-au ironizat pe șoferul de Tesla pentru că nu a ales o mașină electrică de producție locală, cum ar fi un model Nio ES6 cu autonomie declarată de aproape 950 km în China. Alții au subliniat ironic că a fost nevoie de benzină pentru a duce o Tesla în inima munților, exact contrariul misiunii electrificării transportului.

În fond, problema ridicată de acest caz este una reală și frecvent ignorată: infrastructura de încărcare în zonele izolate. În ciuda avansurilor spectaculoase ale tehnologiei EV, autonomia continuă să fie un factor limitativ în explorări de acest gen. Iar până când rețelele de încărcare vor deveni omniprezente, soluțiile hibride, improvizate sau nu, vor continua să apară.

Cu toate acestea, proprietarul a rămas optimist. Generatorul l-a costat doar 390 dolari, la care s-a adăugat manopera. Pentru a respecta reglementările, acesta a trebuit să monteze și o plăcuță suplimentară de înmatriculare, deoarece sistemul improvizat depășea spatele mașinii. Costul de operare cu benzină a fost estimat la 1 yuan per kilometru (0,14 USD/km), comparativ cu 0,4 yuani/km (0,05-0,06 USD/km) la stațiile de încărcare rapidă.

Cazul acestui șofer de Tesla Model Y aduce în prim-plan o întrebare esențială: cât de pregătită este infrastructura globală pentru o mobilitate complet electrică? Deși este ușor de ironizat soluția sa, realitatea este că în multe colțuri ale lumii – fie că e vorba de Tibet, Africa sau chiar unele regiuni din Europa – rețelele de încărcare sunt rare sau inexistente.

În acest context, prezența unui generator de benzină devine mai puțin o trădare a principiilor ecologice și mai degrabă o adaptare practică. Cu toate neajunsurile, această improvizație a permis parcurgerea unui traseu dificil, într-un mediu ostil pentru orice tip de vehicul.

Rămâne de văzut dacă în viitorul apropiat vom asista la dezvoltarea unor soluții standardizate de range extender portabil, fie ele pe bază de combustibili fosili sau regenerabili, care să asigure tranziția mai lină către 100% electric. Până atunci, povești ca cea a aventurierului chinez cu Tesla vor continua să apară, amintindu-ne că drumul spre sustenabilitate e adesea sinuos și plin de soluții creative.