07 apr. 2025 | 11:29

Cea mai veche reclamație din lume, pe o tăbliță de lut: Varianta ANPC de acum patru mii de ani

ACTUALITATE
Cea mai veche reclamație din lume, pe o tăbliță de lut: Varianta ANPC de acum patru mii de ani
Cea mai veche reclamație din lume / Foto: Fact Brainiac

Cu aproape patru milenii în urmă, în orașul Ur din Mesopotamia (Irakul de astăzi), un bărbat pe nume Nanni a scris ceea ce istoricii consideră a fi cea mai veche reclamație din lume.

Supărat pe calitatea slabă a cuprului primit de la negustorul Ea-nāṣir, Nanni și-a pus nemulțumirea pe o tăbliță de lut, folosind scrierea cuneiformă.

Mesajul, gravat pe ambele fețe ale unei tăblițe de aproximativ 11×5 cm, a fost trimis printr-un mesager direct la destinatar.

Textul, redactat în akkadiană, a fost tradus de asiriologul Adolf Leo Oppenheim și publicat în volumul Letters from Mesopotamia în 1967.

Reclamația este detaliată și surprinzător de actuală: „Ai pus lingouri de cupru de proastă calitate în fața mesagerului meu și ai spus: «Dacă vrei să le iei, bine. Dacă nu, pleacă!»”. Se pare că Nanni plătise deja pentru marfă, doar pentru a descoperi ulterior că nu fusese livrată conform înțelegerii.

O istorie a nemulțumirii conservată în lut

Descoperită în secolul XX, în timpul săpăturilor arheologice din Ur, tăblița lui Nanni a fost găsită alături de alte documente adresate aceluiași Ea-nāṣir.

Acest lucru sugerează că negustorul era cunoscut pentru afaceri discutabile și că nu era pentru prima dată când un client se plângea de el.

„Am trimis mesageri, oameni asemenea nouă, să recupereze sacul cu banii mei (lăsați în grija ta), dar i-ai tratat cu dispreț și i-ai trimis înapoi cu mâna goală de mai multe ori”, continuă Nanni. În text, acesta îl acuză pe negustor că îl tratează cu lipsă de respect și că niciun alt comerciant nu l-a ofensat în asemenea manieră.

Reclamația include și o referire la Tilmun, un important centru comercial al vremii, indicând că tranzacțiile din Ur se făceau adesea folosind un standard de greutate bazat pe cuprul adus din acea regiune.

Tăblița a reușit să supraviețuiască

Totuși, până în jurul anului 1750 î.e.n., când a fost scrisă plângerea, Tilmun își pierduse din influență în fața concurenței din Magan. Deteriorarea lanțului de aprovizionare ar putea explica calitatea slabă a produsului livrat de Ea-nāṣir.

Nanni încheie categoric: „Este de datoria ta să-mi restitui banii. Ia aminte că, de acum înainte, nu voi mai accepta de la tine cupru care să nu fie de calitate superioară. Voi selecta și voi ridica lingourile personal”, a mai scris el.

Deși nu știm dacă Nanni și-a recuperat banii, tăblița lui a supraviețuit secolelor și rămâne un fascinant exemplu al frustrării exprimate cu metodele vremii.