Ce se întâmplă atunci când algoritmul de pe rețele de socializare, menit să te țină lipit de ecrane, crează efectul invers
Rețelele de socializare au devenit parte integrată din noi, în ultimii cel puțin douăzeci de ani. Fără ele, acum nu prea mai concepem cum s-ar putea învârti planeta.
Totuși, nu am cum să nu remarc că, în ultimii ani, navigarea care altminteri era o oază de relaxare, devine din ce în ce mai stresantă, iar algoritmul pare să funcționeze mai degrabă împotriva scopului inițial, nicidecum în favoarea lui, așa cum s-a dorit, mai mult ca sigur, inițial.
Algoritmul rețelelor de socializare, surse de stres pentru utilizatori, nicidecum catalizator
Să luăm, spre exemplu, Facebook, Instagram, chiar și TikTok – probabil că deja te-ai confruntat cu situația în care atunci când te dai pe internet, dacă ai zăbovit mai mult de 2 secunde fie intenționat, fie pentru că ai uitat să dai scroll, fiind atent în altă parte, fix genul ăla de conținut te va bântui săptămâni bune, până când ajungi să faci alergie la subiect.
Asta numesc eu algoritm agresiv care, deși a început pe TikTok, ulterior a fost adoptat la scară largă și de Meta pentru a nu pierde, chipurile, cursa pentru supremația din marele online.
Cum recent am scris un editorial despre moartea lui Ozzy Osbourne, m-am trezit la maxim câteva ore după inundată de clipuri cu el: ba din timpul vieții, ba păreristică ieftină, ba cine știe ce alte goange pe care algoritmul la-a considerat adecvate în context, însă neținând musai cont de calitate, ci de un singur cuvânt cheie.
Oricât mi-ar plăcea Ozzy Osbourne, nu am avut cum să nu devin agasată la scurt timp de subiect, de vreme ce, fiind cu mulți ani mai în vârstă ca rețelele de socializare, sunt obișnuită să pescuiesc singură informațiile, nu să mi se dea „mură-n gură”, fără filtrul pe care l-aș aplica eu.
Cum își pun Facebook, Instagram și TikTok piedică singure
Inevitabil, după ce algoritmul insistent reușește să nu te mai bucure, ci strict să te enerveze, tot ceea ce rămâne de făcut este să renunți, încet dar sigur, să mai deschizi aplicațiile pentru că senzația este ca și cum ai mânca același fel de mâncare o lună întreagă.
Sunt absolut sigură că nu sunt singura în aceeași situație. În ciuda faptului că, în 2025, nu putem renunța de tot la rețelele de socializare, mai mult ca sigur că acestea vor începe cât de curând să-și dea cu stângul în dreptul, fiindcă bănuiesc că traficul va scădea substanțial în următoarea perioadă.