03 mart. 2025 | 08:30

A crezut că își cumpără un SUV electric de lux, dar și-a luat o chinezărie dubioasă. Cum l-a șocat mașina nouă

AUTO
A crezut că își cumpără un SUV electric de lux, dar și-a luat o chinezărie dubioasă. Cum l-a șocat mașina nouă

Norvegienii sunt printre cei mai mari susținători ai mașinilor electrice, având o rată de adopție care a depășit deja 95% la începutul anului 2025. Această deschidere către electromobilitate a transformat țara într-un teren de testare perfect pentru producătorii auto chinezi, care au găsit în Norvegia o piață dornică să experimenteze noile tehnologii. Totuși, nu toate aceste experiențe au fost pozitive.

Un norvegian care și-a cumpărat un SUV electric Hongqi E-HS9 s-a trezit că o mare parte dintre dotările și funcțiile pentru care a plătit pur și simplu nu funcționează. Frustrat de problemele repetate, proprietarul a decis să acționeze în instanță producătorul, sperând să-și recupereze banii, dar verdictul inițial nu a fost în favoarea sa.

SUV electric de lux doar pe hârtie

Bărbatul și-a achiziționat SUV-ul Hongqi E-HS9 în vara anului 2022 pentru suma de 718.000 de coroane norvegiene, echivalentul a aproximativ 61.200 de euro. Cu dimensiuni impunătoare și un design care inspiră lux, modelul ar fi trebuit să fie un concurent serios pentru branduri consacrate. Din păcate, realitatea s-a dovedit a fi alta.

De la achiziție și până în prezent, SUV-ul a fost afectat de numeroase probleme electronice și mecanice, multe dintre ele persistente. Una dintre cele mai grave defecțiuni este frânarea bruscă nejustificată în trafic, ceea ce îl pune în pericol atât pe șofer, cât și pe ceilalți participanți la trafic. Sistemul de asistență detectează în mod eronat un pericol iminent și declanșează frânarea automată fără vreun motiv real.

În plus, frânele se uzează anormal de repede, un aspect surprinzător pentru un vehicul electric, care ar trebui să recupereze energie prin frânare regenerativă. Acest defect nu doar că sporește costurile de întreținere, dar pune sub semnul întrebării siguranța vehiculului.

SUV-ul Hongqi - mașină chinezească de lux / foto: www.motor.no

SUV-ul Hongqi – mașină chinezească de lux din lateral/ foto: www.motor.no

Probleme software și dotări care nu funcționează

Dacă problemele mecanice nu ar fi fost de ajuns, SUV-ul chinezesc se confruntă și cu o serie de defecțiuni software majore. Funcția keyless entry, care ar trebui să permită deblocarea mașinii atunci când șoferul se apropie cu cheia în buzunar, funcționează sporadic sau deloc. De asemenea, sistemul de navigație nu este utilizabil, deoarece mașina nu reușește să recepționeze semnalul GPS, problemă atribuită câmpurilor electromagnetice ridicate cauzate de o izolare defectuoasă a componentelor electronice.

Sistemul multimedia al SUV-ului este aproape inutilizabil din cauza problemelor de conectivitate cu telefonul și a lipsei semnalului radio. În loc să fie un punct forte al mașinii, ecranele mari și moderne devin simple elemente decorative, fără funcționalitate reală.

Farurile matriciale, una dintre opțiunile premium pentru care proprietarul a plătit în plus, nu funcționează corect. Acestea ar trebui să ajusteze automat luminozitatea și să evite orbirea celorlalți șoferi, însă senzorii nu reușesc să interpreteze corect traficul, astfel că farurile alternează doar între fază lungă și fază scurtă, fără reglaj automat inteligent.

Proces în instanță și verdict neașteptat

Sătul de problemele SUV-ului său și de incapacitatea service-ului oficial de a le rezolva, norvegianul a decis să dea în judecată dealerul, solicitând rambursarea integrală a sumei plătite și despăgubiri în valoare de 124.000 de coroane. Prima instanță a recunoscut că mașina are multiple probleme, dar a considerat că acestea nu sunt suficient de grave pentru a justifica returnarea integrală a banilor.

Judecătorii au decis că, deși defectele sunt deranjante, mașina „poate fi folosită” și au obligat dealerul să-i plătească proprietarului doar 30.000 de coroane (aproximativ 2.560 de euro) drept compensație. Această decizie nu l-a mulțumit deloc pe norvegian, care intenționează să facă apel.

În trecut, un alt caz similar a avut loc cu modelul MG Marvel R, un SUV chinezesc care avea tracțiune integrală doar în mers înainte, nu și în marșarier. Inițial, prima instanță i-a dat dreptate dealerului, dar curtea de apel a decis ulterior că proprietarul trebuia să primească întreaga sumă înapoi. Așadar, există speranțe ca și în cazul Hongqi E-HS9 verdictul să fie revizuit.

SUV-ul Hongqi - mașină chinezească de lux interior / foto: www.motor.no

SUV-ul Hongqi – mașină chinezească de lux interior / foto: www.motor.no

Concluzie: un SUV electric plin de probleme

Deși SUV-ul Hongqi E-HS9 impresionează prin dimensiuni și aspect, realitatea este că tehnologia și fiabilitatea acestuia lasă de dorit. Cu o listă lungă de probleme, de la frânare periculoasă și uzură prematură a componentelor, până la dotări premium care nu funcționează, acest model ridică mari semne de întrebare privind fiabilitatea mașinilor electrice chinezești.

Dacă apelul va fi admis, proprietarul ar putea obține rambursarea integrală a banilor și renunțarea la un SUV care, deși promite lux și performanță, nu reușește să își respecte promisiunile, conform Motor.no.