Valoarea asigurării RCA legată de aplicațiile pe care le ai pe telefon. Țara care a schimbat legea pentru șoferi și a creat un precedent îngrijorător
În ultimii ani, companiile de asigurări auto au făcut eforturi considerabile pentru a convinge clienții să permită monitorizarea stilului lor de condus.
Aceste inițiative au întâmpinat rezistență din partea șoferilor preocupați de confidențialitate. Însă, companiile de asigurări au găsit o modalitate de a obține datele dorite fără acordul direct al șoferilor: prin intermediul unor acorduri discrete cu alte aplicații de telefon.
Creșterea alarmantă a prețurilor asigurărilor auto
În anul 2024, prețurile asigurărilor auto au atins un maxim istoric în ultimele cinci decenii, depășind chiar și rata inflației. Această creștere a condus la prime și deductibile mai mari pentru asigurați. Într-o lume în care factori diverși, precum vârsta șoferului sau condițiile climatice locale, sunt folosiți pentru a evalua riscul, pare logic ca riscul să fie evaluat pe baza unui factor pe care șoferii îl pot controla: comportamentul lor la volan.
Utilizarea datelor din aplicațiile de telefon
Puține familii sunt conștiente că aplicațiile pe care le folosesc în mod curent – precum Life360, MyRadar sau GasBuddy – furnizează date despre stilul de condus către companiile de asigurări. Potrivit unui raport al The New York Times, aceste aplicații utilizează tehnologia de analiză a condusului operată de Arity, o companie deținută de Allstate. Arity colectează date pentru a forma un scor de condus, care poate fi vândut companiilor de asigurări pentru a ajuta la crearea unor soluții de transport mai inteligente și mai sigure.
Conform site-ului Allstate, Arity a colectat „peste un trilion de mile de date despre condus”. Acordul de consimțământ pe aceste aplicații este adesea vag, astfel încât mulți utilizatori nu știu că își partajează datele de condus cu asigurătorii.
Implicațiile pentru șoferi
Website-ul Arity susține că datele generate de utilizatori au o valoare semnificativă pentru afaceri, inclusiv pentru companiile de transport, iar consumatorii ar putea beneficia de tarife mai bune, bazate pe cât de sigur conduc. În teorie, acest lucru ar trebui să ofere șoferilor mai mult control asupra costurilor lor de asigurare.
Cu toate acestea, nu este clar cât de transparentă este această practică și ce măsuri de protecție a confidențialității sunt implementate. Lipsa de informare adecvată și consimțământ explicit ridică întrebări etice și legale cu privire la modul în care aceste date sunt utilizate și partajate.
Ce urmează?
Acest precedent creat de utilizarea datelor din aplicațiile de telefon pentru evaluarea riscului de asigurare a ridicat deja semne de întrebare și a atras atenția opiniei publice. Este posibil ca în viitor, legiuitorii să intervină pentru a reglementa mai strict aceste practici și pentru a proteja mai bine drepturile consumatorilor.
Între timp, este esențial ca utilizatorii de smartphone-uri să fie conștienți de setările aplicațiilor lor și de consimțămintele pe care le acordă. Înțelegerea modului în care datele lor sunt colectate și utilizate poate ajuta la luarea unor decizii informate privind confidențialitatea și securitatea personală.
Schimbarea legii în SUA și precedentul creat ridică îngrijorări semnificative cu privire la confidențialitatea datelor personale. Monitorizarea șoferilor prin aplicațiile de telefon fără un consimțământ clar și explicit poate conduce la practici abuzive și la o pierdere a încrederii în furnizorii de servicii. Pe măsură ce tehnologia avansează, este crucial să existe un echilibru între inovație și protecția drepturilor consumatorilor