04 dec. 2024 | 08:00

Un drept în minus pentru elevii din România, ar fi putut primi un nou ajutor. Ce gratuități au pierdut pe final de 2024

ACTUALITATE
Un drept în minus pentru elevii din România, ar fi putut primi un nou ajutor. Ce gratuități au pierdut pe final de 2024

Elevii din România au pierdut o oportunitate importantă de a beneficia de acces gratuit la evenimente culturale și sportive, după ce o propunere legislativă ce conținea această măsură a fost respinsă definitiv în Parlament. Această măsură, dacă ar fi fost adoptată, ar fi permis elevilor să participe fără costuri la spectacole de teatru, concerte, evenimente sportive și altele asemenea, promovând accesul egal la cultură și educație prin intermediul unor activități extracurriculare.

Ce prevedeau măsurile propuse

Propunerea legislativă care a fost respinsă ar fi adus schimbări semnificative pentru elevii din România. Conform actului, elevii ar fi putut beneficia de gratuitate 100% pentru transportul în comun, ceea ce ar fi extins actualele reduceri parțiale de 50%. Această măsură ar fi fost valabilă pentru toate formele de transport public local, inclusiv cel metropolitan și județean, dar și pentru transportul rutier, naval, cu metroul și feroviar, la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului școlar.

În plus, gratuitatea ar fi fost extinsă și la intrările la muzee, la concerte, la spectacole de teatru, de operă, de film, precum și la manifestările culturale și sportive. Această măsură ar fi reprezentat un pas important în sprijinul dezvoltării accesului elevilor la cultură, susținând astfel o formă de educație non-formală care completează curriculumul școlar și promovează formarea personală și culturală a tinerilor.

Situația actuală a gratuităților pentru elevi

În urma respingerii propunerii legislative de către Senat, elevii nu vor beneficia de aceste gratuități. În schimb, conform Legii 198/2023 a învățământului preuniversitar, elevii pot primi vouchere culturale în valoare de 250 de lei. Aceste vouchere pot fi folosite pentru achiziționarea de bilete la diferite evenimente culturale, însă nu oferă aceleași beneficii ca măsura propusă inițial, care ar fi permis accesul gratuit și neîngrădit la o gamă mai largă de activități.

Este de menționat că respingerea acestei măsuri nu afectează doar participarea la evenimente culturale, ci și mobilitatea elevilor. Gratuitatea pentru transportul public ar fi fost o măsură importantă care ar fi permis elevilor să ajungă la școală și la alte activități educative fără costuri, sprijinind în mod direct familiile care se confruntă cu dificultăți financiare. Astfel, respingerea acestei propuneri înseamnă și o povară financiară suplimentară pentru părinți.

Impactul respingerii propunerii legislative

Respingerea definitivă a propunerii legislative de către Senat reprezintă o pierdere pentru elevii din România, care ar fi putut beneficia de o susținere extinsă în accesul la cultură și educație. Elevii din țară continuă să aibă acces la voucherele culturale de 250 de lei, dar acest sprijin este insuficient pentru a acoperi nevoile și dorințele tinerilor de a participa la activități culturale și educaționale.

În contextul actual, măsura respinsă ar fi putut contribui la promovarea egalității de șanse și la reducerea discrepanțelor dintre elevii care provin din familii cu posibilități financiare limitate și cei care au mai multe resurse la dispoziție. Din păcate, inițiativa legislativă nu a reușit să obțină sprijinul necesar pentru a deveni lege, iar elevii vor trebui să se mulțumească cu soluțiile actuale, care sunt mai limitate și mai puțin accesibile pentru toți.

Așadar, în timp ce inițiativele de susținere a educației și accesului la cultură sunt esențiale pentru formarea tinerilor, acest exemplu arată că există încă provocări majore în a transforma aceste inițiative în măsuri concrete și eficiente. Pentru moment, elevii din România nu vor putea beneficia de gratuități extinse, însă este important să continue să fie aduse în discuție noi propuneri pentru sprijinirea accesului la educație și cultură pentru toți copiii.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele